Detailed Information on Publication Record
2010
Osm perspektiv vidění možných životních souvislostí
DOKULIL, MilošBasic information
Original name
Osm perspektiv vidění možných životních souvislostí
Name in Czech
Osm perspektiv vidění možných životních souvislostí
Name (in English)
Eight Perspectives Limiting the Evaluation of Given Life Contexts
Authors
DOKULIL, Miloš (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
1. vyd. Brno, Univerzita třetího věku: Historie, současnost a perspektivy dalšího rozvoje, p. 53-61, 8 pp. 2010
Publisher
U3V
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14330/10:00047854
Organization unit
Faculty of Informatics
ISBN
978-80-210-5158-4
Keywords (in Czech)
životní souvislosti; exponenciála; generace; esoterika vědy; sociálně-politické změny; údiv nad úrovní civilizace; dík za civilizační a kulturní dary
Keywords in English
life correlations; exponential curve; generation; esoterica of science; socio-political changes; admiration of the civilization level; thanks for the gifts of civilization and culture
Změněno: 26/4/2011 20:02, prof. PhDr. Ing. Miloslav Dokulil, DrSc.
V originále
Teprve po 2. světové válce se výrazně urychlil vývoj prakticky ve všech oblastech, od ekonomiky přes politiku až po sociální oblast. Zvláštní pozornost si zaslouží bouřlivý, zřejmě exponenciální rozvoj věd. Chápání jejich výsledků je nemálo náročné. Věda se stala "esoterickou". Každá další generace má nesrovnatelně výhodnější podmínky alespoň v aplikační sféře vědy a kultury. Tím naléhavější je celoživotní vzdělávání.
In English
It is only after WWII when the development practically in all spheres, from economics through politics till the social area, has substantially sped up. A special attention has to be paid to a speedy, evidently exponential, progress of science. To understand its results is very exacting. Science has become an “esoteric” subject. Each following generation has got more favourable conditions in, at least, the application realm of science and culture. Thus lifelong education is so imperative now.