D 2010

Osm perspektiv vidění možných životních souvislostí

DOKULIL, Miloš

Basic information

Original name

Osm perspektiv vidění možných životních souvislostí

Name in Czech

Osm perspektiv vidění možných životních souvislostí

Name (in English)

Eight Perspectives Limiting the Evaluation of Given Life Contexts

Authors

DOKULIL, Miloš (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

1. vyd. Brno, Univerzita třetího věku: Historie, současnost a perspektivy dalšího rozvoje, p. 53-61, 8 pp. 2010

Publisher

U3V

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14330/10:00047854

Organization unit

Faculty of Informatics

ISBN

978-80-210-5158-4

Keywords (in Czech)

životní souvislosti; exponenciála; generace; esoterika vědy; sociálně-politické změny; údiv nad úrovní civilizace; dík za civilizační a kulturní dary

Keywords in English

life correlations; exponential curve; generation; esoterica of science; socio-political changes; admiration of the civilization level; thanks for the gifts of civilization and culture
Změněno: 26/4/2011 20:02, prof. PhDr. Ing. Miloslav Dokulil, DrSc.

Abstract

V originále

Teprve po 2. světové válce se výrazně urychlil vývoj prakticky ve všech oblastech, od ekonomiky přes politiku až po sociální oblast. Zvláštní pozornost si zaslouží bouřlivý, zřejmě exponenciální rozvoj věd. Chápání jejich výsledků je nemálo náročné. Věda se stala "esoterickou". Každá další generace má nesrovnatelně výhodnější podmínky alespoň v aplikační sféře vědy a kultury. Tím naléhavější je celoživotní vzdělávání.

In English

It is only after WWII when the development practically in all spheres, from economics through politics till the social area, has substantially sped up. A special attention has to be paid to a speedy, evidently exponential, progress of science. To understand its results is very exacting. Science has become an “esoteric” subject. Each following generation has got more favourable conditions in, at least, the application realm of science and culture. Thus lifelong education is so imperative now.