REISSMANNOVÁ, Jitka and Alice PROKOPOVÁ. Problematika první pomoci v přípravě učitelů. 2011.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Problematika první pomoci v přípravě učitelů
Name in Czech Problematika první pomoci v přípravě učitelů
Authors REISSMANNOVÁ, Jitka and Alice PROKOPOVÁ.
Edition 2011.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Requested lectures
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) první pomoc; připravenost poskytnout první pomoc; implementace první pomoci do přípravy učitelů; znalost; dovednost, zdravotní gramotnost
Keywords in English first aid; readiness of giving first aid; implementation of first aid into the profession of teacher; knowledge; ability, health literacy
Changed by Changed by: PhDr. Mgr. et Mgr. Jitka Reissmannová, Ph.D., učo 23275. Changed: 10/11/2011 15:24.
Abstract
Každý učitel by měl být schopen, v případě potřeby, poskytnout kvalitně první pomoc. Tento bezesporný předpoklad není dostatečně refl ektován v přípravě budoucích učitelů. Příspěvek předkládá zprávu z výzkumu, který mapuje připravenost budoucích učitelů z hlediska této „dovednosti, zachraňující lidské životy“. Byla použita nová metodologie testování znalostí a dovedností první pomoci, založená na zjišťování reakcí respondentů na konkrétní podnětové situace. V těchto situacích (prezentovaných prostřednictvím krátkých videoukázek) šlo o ohrožení zdraví či života člověk a, čímž představovaly výzvu k případnému poskytnutí první pomoci. V příspěvku jsou uvedeny výsledky výzkumu, diskutovány jeho pedagogické implikace a zejména naznačeny perspektivy a meze implementace problematiky první pomoci do pregraduální přípravy učitelů.
Abstract (in English)
Giving first aid should be the ability of every teacher. In reality this presumption is not fully refl ected in the process of preparing the teacher for their profession. The contribution brings the report from the research which tries to fi nd out the readiness of future teachers from the point of „ ability to save the life “. The new methodology of testing the knowledge and ability of giving fi rst aid was used. This principle is based on investigation the students reactions to the concrete stimulated situations. In such situation (presented with short video) the health even the life was endangered. The paper presents research results, discussion over educational implication and shows perspectives and possibilities of impl Alice ementation of first aid education in the process of pregradual preparation of teachers.
Links
MSM0021622421, plan (intention)Name: Škola a zdraví pro 21. století
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, School and Health for the 21st Century
PrintDisplayed: 29/7/2024 20:38