HORKÁ, Hana. Příroda ve školní výuce (The Environment in School Teaching). In Šmajs, J. (ed.) Aby Země nebyla jen hrobem. Literatura, kultura, příroda. první. Praha: Obec spisovatelů, 2011, p. 175-183. ISBN 978-80-904218-8-2.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Příroda ve školní výuce
Name (in English) The Environment in School Teaching
Authors HORKÁ, Hana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition první. Praha, Šmajs, J. (ed.) Aby Země nebyla jen hrobem. Literatura, kultura, příroda. p. 175-183, 9 pp. 2011.
Publisher Obec spisovatelů
Other information
Original language Czech
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/00216224:14410/11:00052345
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-904218-8-2
Keywords (in Czech) vzdělávací obsah; výukové strategie; žákovské prekoncepce; biofilní orientace vzdělávání; poznávání přírody; příroda; kultura
Keywords in English educational content; teaching strategies; pupils preconcepts; biophiled focus in education; learning about the environment; nature; culture
Changed by Changed by: doc. PaedDr. Hana Horká, CSc., učo 2749. Changed: 25/8/2013 09:17.
Abstract
V souladu s vizí života v harmonii s přírodou se tematizují ve školním kurikulu nové oblasti, které souvisejí s potřebou biofilní orientace vzdělávání. Autorka se věnuje učení o přírodě na základní škole z hlediska komponent školní výuky – vzdělávacího obsahu, výukových strategií a žákovských prekoncepcí. Analyzuje klíčová témata o přírodě a kultuře ze školního kurikula v rovině kognitivní, kognitivně-afektivní a kognitivně-motorické. Uplatnila výsledky z Výzkumného záměru MŠMT (MSM0021622421) "Škola a zdraví pro 21. století." Zdůvodňuje je potřebou proměny vzdělávacího obsahu, za jehož interpretaci žákům zodpovídá učitel.
Abstract (in English)
In agreement with the vision of life in harmony with nature the school curriculum brings up new areas associated with the biophile focus in education. The author deals with learning about the environment in basic school from the point of view of the components of school teaching – educational content, teaching strategies and pupils preconcepts. She analyses the key topics on the environment and culture from the school curriculum in the cognitive, cognitive-emotional and cognitive-motor dimensions. She used the results from the research project "School and health for 21st century". She justifies them by the need of the transformation of the educational content, where it is the teacher who is responsible for its interpretation to pupils.
Links
MSM0021622421, plan (intention)Name: Škola a zdraví pro 21. století
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, School and Health for the 21st Century
PrintDisplayed: 2/9/2024 08:14