HORKÁ, Hana. Hodnotová dimenze učitelského vzdělávání (The Value Dimension of Teacher Education). In Sirotová, M. Hodnoty a ich odraz vo vysokoškolskom vzdelávaní. Pedagogika ActualiS II. prvé. Trnava: Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave, 2011, p. 9-14. ISBN 978-80-8105-224-8.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Hodnotová dimenze učitelského vzdělávání
Name (in English) The Value Dimension of Teacher Education
Authors HORKÁ, Hana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition prvé. Trnava, Hodnoty a ich odraz vo vysokoškolskom vzdelávaní. Pedagogika ActualiS II. p. 9-14, 6 pp. 2011.
Publisher Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/00216224:14410/11:00052346
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-8105-224-8
Keywords (in Czech) Hodnoty; výchova k hodnotám; kompetence hodnotová – životně-orientační; hodnotová dimenze pedagogické přípravy; formativní vliv pregraduální profesionální přípravy; didaktika sociálně-afektivní výchovy; biofilní orientace vzdělávání
Keywords in English Values; value education; value competence – life priorities; value dimension of teacher education; formative influence of undergraduate professional training; methodology of social-affective education; biophiled orientation of education
Changed by Changed by: doc. PaedDr. Hana Horká, CSc., učo 2749. Changed: 25/8/2013 09:08.
Abstract
Současná škola stanovuje jako prioritu výchovu k hodnotám. Autorka poukazuje na možnosti uvádění žáka do světa významů a hodnot pod zorným úhlem utváření jeho vztahu k přírodě. Zamýšlí se nad biofilní (propřírodní) orientací vzdělání, která umožní nejen hodnotové cítění a komplexní myšlení uctivé k přírodě, ale i studium člověkem vytvářené kultury. Konkretizaci hodnotových zřetelů školního kurikula provádí učitel, kompetentní zprostředkovávat poznání o přírodě a kultuře, o smysluplnosti a významech lidského chování a aktivit a vhodně motivovat a funkčně propojit cíle afektivní s kognitivními. Proto je zařazeno pojednání o hodnotové kompetenci učitele a možnostech jejího utváření. Na příkladech pedagogické přípravy na PdF MU konkretizuje, jak jsou tyto souvislosti reflektovány a anticipovány na bázi profesně odborné při respektování existující plurality názorů na různé problémy. Uplatnila výsledky z Výzkumného záměru MŠMT (MSM0021622421) "Škola a zdraví pro 21. století."
Abstract (in English)
Current school establishes value education as its priority. The author points to the possibility of introducing a pupil into the world of meanings and values in view of building relationship of pupils to nature. She considers the trend of education for nature, which will enable not only the experience of values and complex thinking full of respect to nature but also the study of human-created culture. The value aspects of the school curriculum are specified by the teacher, who is competent to convey knowledge on nature and culture, meanings of human behaviour and activities and to motivate appropriately and effectively link the affective and cognitive goals. Therefore, the author also deals with the value competence in teachers and possibilities of its development. The author presents examples from teacher education at the Faculty of Education to illustrate how this context is reflected and anticipated within professional-expert basis while respecting existing plurality of opinions on various issues. She used the results from the research project "School and health for 21st century".
Links
MSM0021622421, plan (intention)Name: Škola a zdraví pro 21. století
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, School and Health for the 21st Century
PrintDisplayed: 22/8/2024 16:19