D 2011

Postoje studentů ekonomie k práci a výkonu ve vztahu k očekávané výši výdělku

PROCHÁZKA, Jakub and Viktor KULHAVÝ

Basic information

Original name

Postoje studentů ekonomie k práci a výkonu ve vztahu k očekávané výši výdělku

Name in Czech

Postoje studentů ekonomie k práci a výkonu ve vztahu k očekávané výši výdělku

Name (in English)

Economics students attitudes towards work and achievement in relation to expected earnings

Edition

Brno, Konference psychologie práce a organizace 2011, 9 pp. 2011

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organization unit

Faculty of Economics and Administration

ISBN

978-80-210-5490-5

Keywords (in Czech)

motivace k výkonu; dotazník motivace k výkonu (LMI); postoje studentů; očekávaný výdělek

Keywords in English

achievement motivation; Achievement Motivation Inventory (AMI); student attitudes; expected earnings
Změněno: 30/10/2011 21:16, Mgr. Ing. Viktor Kulhavý, Ph.D., MSLS

Abstract

V originále

Studie je zaměřená na vztah postojů studentů ekonomie k práci a výkonu a jejich očekávání uspokojivého výdělku po ukončení vysoké školy. Vzorek výzkumu tvoří 129 studentů nižších ročníků jedné české ekonomické fakulty. Studentům byl administrován Dotazník motivace k výkonu (LMI), jehož dimenze byly použity jako možné prediktory očekávání budoucího uspokojivého výdělku. Očekávání budoucího uspokojivého výdělku bylo zjišťováno dotazníkem. Podle výsledků regresní analýzy jsou dobrými pozitivními prediktory dominance a soutěživost a negativním prediktorem je hrdost na výkon. Studie má exploratorní charakter. Pro širší zobecnění výsledku by bylo vhodné navázat výzkumy na odlišných vzorcích.

In English

The study deals with attitudes of economics students towards work and achievement in relation to expected satisfactory earnings after finishing their university studies. The research sample consists of 129 students of bachelor study programme of an economical faculty in the Czech republic. The students were given the Achievement Motivation Inventory (AMI) whose dimensions were used as predictors of expected satisfactory earnings. A survey was used to determine the expected satisfactory earnings. According to the results of the regression analysis there are good positive predictors such as dominance and competitivness and negative predictors such as pride in productivity. The character of the study is exploratory. In the future research it can be followed with studies using different samples.