Detailed Information on Publication Record
2010
Jízdní kolo nejen jako dopravní prostředek
VÁLEK, JanBasic information
Original name
Jízdní kolo nejen jako dopravní prostředek
Name in Czech
Jízdní kolo nejen jako dopravní prostředek
Name (in English)
The bicycle not only as a means of transport
Authors
Edition
6. Mezinárodní konference Škola a zdraví 21 - Anotace - sborník abstraktů, 2010
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Konferenční abstrakt
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organization unit
Faculty of Education
ISBN
978-80-210-5262-8
Keywords (in Czech)
jízdní kolo, tabulkový procesor, PHP
Keywords in English
bicycle, spreadsheet processor, PHP
Změněno: 7/6/2011 20:59, PhDr. Jan Válek, Ph.D.
V originále
Jízda na kole je velmi častou volnočasovou aktivitou. Z hlediska zdravotního je jízda na kole často doporučována lidem s nadváhou, aby měli minimální fyzickou aktivitu a přitom šetřili své, již tak namáhané klouby. Pokud se na jízdní kolo podíváme z hlediska techniky, je na něm spojeno mnoho technických řešení. Všechna využívají základních zákonitostí fyziky, proto je kolo vhodnou učební pomůckou ve výuce na základní škole. Důležitá je také technika jízdy, šlapání do pedálů, rozložení hmotnosti. Jízdní kolo tak můžeme použít jako spojovací článek při tvorbě mezipředmětových vztahů mezi fyzikou, technickou výchovou, informatikou, tělesnou výchovou, výchovou ke zdraví a dalšími předměty. Během projektu žáci pracovali se základními parametry vlastního jízdního kola a parametry svého těla. Získaná data zpracovali pomocí tabulkového procesoru, případně pomocí PHP. Výstupem byly grafy „Převod na bicyklu, rychlost cyklisty po rovině“, „Závislost rychlosti na frekvenci šlapání“, „Závislost rychlosti na převodovém poměru“. V rámci projektu byla realizována anketa s žáky šestých až osmých tříd základní školy na téma Práce s těžištěm cyklisty na jízdním kole.
In English
Cycling is common free time activity. As far as the health is concerned, cycling is often recommended for obese people so that they have a physical activity and save their joints at the same time. When we look at the bicycle from the technical point of view we can see many technical resolutions. All of them use main regularities of physics so the bike is a suitable teaching aid for schooling at primary schools. The technics of riding, pedalling, weight distribution is important too. So we can use the bicycle as the connecting link when making cross-curriculum relations among physics, technical education, informatics, physical training, health education and other subjects. During the project pupils work with basic parameters of their own bicycle and parameters of their body. They processed the gained information through the use of a spreadsheet processor or PHP. The graphs “Gearing on the bicycle, a velocity of a cyclist on the plane surface”, “The dependence of velocity on a frequency of pedalling”, “The dependence of velocity on gear ration” were the outputs of their work. Within the scope of the project the inquiry with pupils who attend sixth to eighth grade of primary school on the theme Work with the gravity centre of cyclist on the bicycle was realized.