a 2010

Jízdní kolo nejen jako dopravní prostředek

VÁLEK, Jan

Basic information

Original name

Jízdní kolo nejen jako dopravní prostředek

Name in Czech

Jízdní kolo nejen jako dopravní prostředek

Name (in English)

The bicycle not only as a means of transport

Authors

Edition

6. Mezinárodní konference Škola a zdraví 21 - Anotace - sborník abstraktů, 2010

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Konferenční abstrakt

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-210-5262-8

Keywords (in Czech)

jízdní kolo, tabulkový procesor, PHP

Keywords in English

bicycle, spreadsheet processor, PHP
Změněno: 7/6/2011 20:59, PhDr. Jan Válek, Ph.D.

Abstract

V originále

Jízda na kole je velmi častou volnočasovou aktivitou. Z hlediska zdravotního je jízda na kole často doporučována lidem s nadváhou, aby měli minimální fyzickou aktivitu a přitom šetřili své, již tak namáhané klouby. Pokud se na jízdní kolo podíváme z hlediska techniky, je na něm spojeno mnoho technických řešení. Všechna využívají základních zákonitostí fyziky, proto je kolo vhodnou učební pomůckou ve výuce na základní škole. Důležitá je také technika jízdy, šlapání do pedálů, rozložení hmotnosti. Jízdní kolo tak můžeme použít jako spojovací článek při tvorbě mezipředmětových vztahů mezi fyzikou, technickou výchovou, informatikou, tělesnou výchovou, výchovou ke zdraví a dalšími předměty. Během projektu žáci pracovali se základními parametry vlastního jízdního kola a parametry svého těla. Získaná data zpracovali pomocí tabulkového procesoru, případně pomocí PHP. Výstupem byly grafy „Převod na bicyklu, rychlost cyklisty po rovině“, „Závislost rychlosti na frekvenci šlapání“, „Závislost rychlosti na převodovém poměru“. V rámci projektu byla realizována anketa s žáky šestých až osmých tříd základní školy na téma Práce s těžištěm cyklisty na jízdním kole.

In English

Cycling is common free time activity. As far as the health is concerned, cycling is often recommended for obese people so that they have a physical activity and save their joints at the same time. When we look at the bicycle from the technical point of view we can see many technical resolutions. All of them use main regularities of physics so the bike is a suitable teaching aid for schooling at primary schools. The technics of riding, pedalling, weight distribution is important too. So we can use the bicycle as the connecting link when making cross-curriculum relations among physics, technical education, informatics, physical training, health education and other subjects. During the project pupils work with basic parameters of their own bicycle and parameters of their body. They processed the gained information through the use of a spreadsheet processor or PHP. The graphs “Gearing on the bicycle, a velocity of a cyclist on the plane surface”, “The dependence of velocity on a frequency of pedalling”, “The dependence of velocity on gear ration” were the outputs of their work. Within the scope of the project the inquiry with pupils who attend sixth to eighth grade of primary school on the theme Work with the gravity centre of cyclist on the bicycle was realized.