TRNA, Josef. Konstrukční výzkum (design-based research) v přírodovědných didaktikách (Design-based research in science subject didactics). Scientia in educatione. Praha, 2011, vol. 2, No 1, p. 3-14. ISSN 1804-7106.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Konstrukční výzkum (design-based research) v přírodovědných didaktikách
Name in Czech Konstrukční výzkum (design-based research) v přírodovědných didaktikách
Name (in English) Design-based research in science subject didactics
Authors TRNA, Josef (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Scientia in educatione, Praha, 2011, 1804-7106.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14410/11:00052545
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) konstrukční přístup; konstrukční výzkum; přírodovědné vzdělávání; příprava učitelů; design-based research.
Keywords in English design approach; design-based research; science education; teacher training
Tags Reviewed
Changed by Changed by: doc. RNDr. Josef Trna, CSc., učo 2027. Changed: 23/3/2012 08:37.
Abstract
Teoretická studie s praktickou ukázkou prezentuje konstrukční výzkum (angl. design-based research) v přírodovědných didaktikách. Hlavní výzkumnou metodou je komparace.V první části jsou vymezeny pojmy konstrukční přístup a konstrukční výzkum. Konstrukční výzkum je novým trendem v didaktickém výzkumu. Tuto výzkumnou metodu lze stručně charakterizovat jako cyklus – analýza praktického problému; vývoj řešení; testování řešení v praxi; reflexe a zobecnění. V druhé části je uveden konkrétní příklad konstrukčního výzkumu v didaktice fyziky (přírodovědy). Jako vzdělávací obsah je použito jednoduché experimentování s lidským tělem. Ke zkvalitnění své výuky potřebují přírodovědní učitelé metody založené na pedagogickém výzkumu. Konstrukční výzkum a akční výzkum, jenž je součástí konstrukčního výzkumu, by měly být zařazeny také do přípravného i dalšího vzdělávání učitelů přírodovědných předmětů.
Abstract (in English)
A theoretical study with a practical example presents design-based research in science subject didactics. Main used research method is comparation. Firstly, key terms design approach and design-based research are described. Design-based research is a new trend in educational research. The research method can be described as a cycle: analysis of a practical problem, development of solutions, iterative testing of solutions, reflection and generalization. Secondly, a practical example of designbased research in didactics of physics (science) is presented. The applied teaching content is a hands-on experiment with the human body. Science teachers need research-based innovative educational methods for the improvement of their teaching. Design-based research and action research, which is a part of design-based research, should be implemented into pre-service and in-service science teacher training.
Links
MSM0021622443, plan (intention)Name: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Special Needs of Pupils in Context with Framework Educational Programme for Primary Education
PrintDisplayed: 18/7/2024 08:32