D 2011

E-learning – tradice, současnost a budoucnost

ZOUNEK, Jiří

Basic information

Original name

E-learning – tradice, současnost a budoucnost

Name (in English)

E-learning - tradition, present and the future

Authors

ZOUNEK, Jiří (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Brno, SCO 2011, Sharable Content Objects, 7. ročník konference o elektronické podpoře výuky, p. 13-27, 15 pp. 2011

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14210/11:00049844

Organization unit

Faculty of Arts

ISBN

978-80-210-5528-5

Keywords (in Czech)

e-learning; ICT; student; učitel; vysoká škola; výzkum

Keywords in English

e-learning; ICT; student; teacher; higher education; research

Tags

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 28/3/2012 10:51, Mgr. Petra Georgala

Abstract

V originále

E-learning je často vnímán jako současné téma s velkým potenciálem do budoucna. Nahlížíme-li však toto téma pedagogickým úhlem pohledu, pak nelze jednoduše přehlédnout minulost a tradici ve vzdělávání, která může být zdrojem zajímavých poznatků či inspirací k přemýšlení. V první části příspěvku se proto autor věnuje minulosti, kde ukáže některé pedagogické názory či teorie, které svým způsobem spoluvytvářejí tradici. V další části textu se zaměří na současnost, přičemž se zaměří na klíčové aktéry e-learningu – učitele a studenta. Na základě českých i zahraničních výzkumů ukáže problematiku e-learningu z poněkud jiného úhlu pohledu než bývá běžné. V závěrečné části bude pozornost věnována budoucnosti, kterou je možné jen stěží přesně předpovídat. Je však možné alespoň naznačit budoucí trendy v e-learningu. Některé z nich lze souhrnně označit jako tzv. mizející „e“.

In English

E-learning is often perceived as a contemporary theme with a great potential for the future. Studying this issue from the pedagogical point of view we simply can not ignore the history and tradition in education, which can be a source of interesting insights and inspiration to think about. Therefore in the first part of the paper the author pays attention to the history – this part shows that the history of implementation of computer technologies into education contains both origins and principles valid till the present day. The next section focuses on the present describing the key stakeholders of e-learning – the teacher and the student. On the basis of Czech and foreign researches the author shows e-learning issues from a somewhat different perspective than usual. In the conclusion the author points out an important trend within the context of the discussion of the future of e-learning – he refers to it as “the disappearance of the e”.

Links

GA406/06/1022, research and development project
Name: Informační a komunikační technologie v každodenní práci učitele
Investor: Czech Science Foundation, Information and communication Technologies in Teachers Daily Work