Detailed Information on Publication Record
2011
Případová studie: Český jazyk a literatura, či Český jazyk nebo literatura?
NAJVAROVÁ, Veronika and Petr NAJVARBasic information
Original name
Případová studie: Český jazyk a literatura, či Český jazyk nebo literatura?
Name in Czech
Případová studie: Český jazyk a literatura, či Český jazyk nebo literatura?
Name (in English)
Case study: Czech language and literature or Czech language or literature
Authors
NAJVAROVÁ, Veronika (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Petr NAJVAR (203 Czech Republic, belonging to the institution)
Edition
1. vyd. Praha, Píšová, M., Kostková, K., Janík, T. (eds.). Kurikulární reforma na gymnáziích: případové studie tvorby kurikula. p. 32-53, 22 pp. Kurikulum G, 2011
Publisher
Výzkumný ústav pedagogický v Praze
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
RIV identification code
RIV/00216224:14410/11:00052632
Organization unit
Faculty of Education
ISBN
978-80-87000-78-6
Keywords (in Czech)
případová studie; kurikulum; cíle výuky; obsah výuky; gymnaziální vzdělávání
Keywords in English
case study; curriculum; goals; content; upper-secondary school level
Tags
Reviewed
Změněno: 22/3/2012 15:32, Mgr. Veronika Najvarová, Ph.D.
V originále
V kapitole je představena případová studie učitelky, která na gymnáziu vyučuje předmět český jazyk a literatura. Analýzy provedené v rámci případové studie se zaměřují především na cílovou a na obsahovou dimenzi kurikula. Při analýzách cílové dimenze kurikula jsme se zaměřili na to, jak učitelka pojímá klíčové kompetence, a dále na očekávané výstupy (komunikační kompetenci a literární / čtenářskou gramotnost). Při analýzách obsahové dimenze kurikula jsme zjišťovali, jak učitelka přistupuje k problematice transformace obsahu a strukturování obsahu. V závěru kapitoly jsou otevřeny některé problémy týkající se tvorby a realizace kurikula českého jazyka a literatury v kontextu gymnaziálního vzdělávání.
In English
In the chapter we introduce a case study of upper-secondary teacher, who teaches Czech language and literature. Analyses that were carried out in the case study were aimed at goals and content dimension of the curriculum. In the analysis of the goal dimension of the curriculum we aimed at the teacher’s conception of the key competencies, expected outcomes (competence to communicate and literary / reading literacy). In analysing content dimension of the curriculum we were investigating what the teacher’s view of the process of transformation and content structure is. Towards the end of the chapter some problems of the subject curriculum development and realization in the context of the upper-secondary level are discussed.