C 2011

Případová studie: Český jazyk a literatura, či Český jazyk nebo literatura?

NAJVAROVÁ, Veronika and Petr NAJVAR

Basic information

Original name

Případová studie: Český jazyk a literatura, či Český jazyk nebo literatura?

Name in Czech

Případová studie: Český jazyk a literatura, či Český jazyk nebo literatura?

Name (in English)

Case study: Czech language and literature or Czech language or literature

Authors

NAJVAROVÁ, Veronika (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Petr NAJVAR (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

1. vyd. Praha, Píšová, M., Kostková, K., Janík, T. (eds.). Kurikulární reforma na gymnáziích: případové studie tvorby kurikula. p. 32-53, 22 pp. Kurikulum G, 2011

Publisher

Výzkumný ústav pedagogický v Praze

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14410/11:00052632

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-87000-78-6

Keywords (in Czech)

případová studie; kurikulum; cíle výuky; obsah výuky; gymnaziální vzdělávání

Keywords in English

case study; curriculum; goals; content; upper-secondary school level

Tags

Reviewed
Změněno: 22/3/2012 15:32, Mgr. Veronika Najvarová, Ph.D.

Abstract

V originále

V kapitole je představena případová studie učitelky, která na gymnáziu vyučuje předmět český jazyk a literatura. Analýzy provedené v rámci případové studie se zaměřují především na cílovou a na obsahovou dimenzi kurikula. Při analýzách cílové dimenze kurikula jsme se zaměřili na to, jak učitelka pojímá klíčové kompetence, a dále na očekávané výstupy (komunikační kompetenci a literární / čtenářskou gramotnost). Při analýzách obsahové dimenze kurikula jsme zjišťovali, jak učitelka přistupuje k problematice transformace obsahu a strukturování obsahu. V závěru kapitoly jsou otevřeny některé problémy týkající se tvorby a realizace kurikula českého jazyka a literatury v kontextu gymnaziálního vzdělávání.

In English

In the chapter we introduce a case study of upper-secondary teacher, who teaches Czech language and literature. Analyses that were carried out in the case study were aimed at goals and content dimension of the curriculum. In the analysis of the goal dimension of the curriculum we aimed at the teacher’s conception of the key competencies, expected outcomes (competence to communicate and literary / reading literacy). In analysing content dimension of the curriculum we were investigating what the teacher’s view of the process of transformation and content structure is. Towards the end of the chapter some problems of the subject curriculum development and realization in the context of the upper-secondary level are discussed.