NAJVAROVÁ, Veronika and Petr NAJVAR. Případová studie: Český jazyk a literatura, či Český jazyk nebo literatura? (Case study: Czech language and literature or Czech language or literature). In Píšová, M., Kostková, K., Janík, T. (eds.). Kurikulární reforma na gymnáziích: případové studie tvorby kurikula. 1st ed. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2011, p. 32-53. Kurikulum G. ISBN 978-80-87000-78-6.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Případová studie: Český jazyk a literatura, či Český jazyk nebo literatura?
Name in Czech Případová studie: Český jazyk a literatura, či Český jazyk nebo literatura?
Name (in English) Case study: Czech language and literature or Czech language or literature
Authors NAJVAROVÁ, Veronika (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Petr NAJVAR (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition 1. vyd. Praha, Píšová, M., Kostková, K., Janík, T. (eds.). Kurikulární reforma na gymnáziích: případové studie tvorby kurikula. p. 32-53, 22 pp. Kurikulum G, 2011.
Publisher Výzkumný ústav pedagogický v Praze
Other information
Original language Czech
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14410/11:00052632
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-87000-78-6
Keywords (in Czech) případová studie; kurikulum; cíle výuky; obsah výuky; gymnaziální vzdělávání
Keywords in English case study; curriculum; goals; content; upper-secondary school level
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Veronika Najvarová, Ph.D., učo 14647. Changed: 22/3/2012 15:32.
Abstract
V kapitole je představena případová studie učitelky, která na gymnáziu vyučuje předmět český jazyk a literatura. Analýzy provedené v rámci případové studie se zaměřují především na cílovou a na obsahovou dimenzi kurikula. Při analýzách cílové dimenze kurikula jsme se zaměřili na to, jak učitelka pojímá klíčové kompetence, a dále na očekávané výstupy (komunikační kompetenci a literární / čtenářskou gramotnost). Při analýzách obsahové dimenze kurikula jsme zjišťovali, jak učitelka přistupuje k problematice transformace obsahu a strukturování obsahu. V závěru kapitoly jsou otevřeny některé problémy týkající se tvorby a realizace kurikula českého jazyka a literatury v kontextu gymnaziálního vzdělávání.
Abstract (in English)
In the chapter we introduce a case study of upper-secondary teacher, who teaches Czech language and literature. Analyses that were carried out in the case study were aimed at goals and content dimension of the curriculum. In the analysis of the goal dimension of the curriculum we aimed at the teacher’s conception of the key competencies, expected outcomes (competence to communicate and literary / reading literacy). In analysing content dimension of the curriculum we were investigating what the teacher’s view of the process of transformation and content structure is. Towards the end of the chapter some problems of the subject curriculum development and realization in the context of the upper-secondary level are discussed.
PrintDisplayed: 27/5/2024 21:32