MILÉŘ, Tomáš and Petr SLÁDEK. Sledování mikroklimatu ve třídě během vyučování. In 7, konference s mezinárodní účastí ŠKOLA A ZDRAVÍ 21. 2011. ISBN 978-80-210-5532-2.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Sledování mikroklimatu ve třídě během vyučování
Name in Czech Monitoring of microclimate in the classroom during the lesson
Authors MILÉŘ, Tomáš and Petr SLÁDEK.
Edition 7, konference s mezinárodní účastí ŠKOLA A ZDRAVÍ 21, 2011.
Other information
Type of outcome Conference abstract
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW ŠKOLA A ZDRAVÍ PRO 21. STOLETÍ
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-210-5532-2
Keywords (in Czech) vzdělávání, experimenty, mikroklima
Keywords in English education, experiments, microclimate
Changed by Changed by: Mgr. Tomáš Miléř, Ph.D., učo 80022. Changed: 27/2/2012 22:06.
Abstract
Doporučení vědeckých výzkumů nebývá vždy dostatečně akceptováno dotčenou populací. Mnohdy je účelné podpořit závěry těchto výzkumů zjednodušenými experimenty, které jsou vhodné pro školní vzdělávání. Přímý kontakt žáků s vlastním (byť zjednodušeným) měřením má značný následný impakt. Příspěvek popisuje možnost jednoduchého sledování základních fyzikálních parametrů popisujících mikroklima v učebně během vyučovací hodiny. Hlavním parametrem, který může výrazně ovlivnit efektivnost výuky, je vedle teploty, vlhkosti vzduchu a intenzity světla obsah CO2. Pro měření byla vybrána školní souprava Vernier, která umožňuje sledování vybraných sledovaných parametrů, jejich záznam a export do datového souboru pro další zpracování. Sledování parametrů bylo prováděno v delším časovém průběhu v různých typech učeben (různá expozice vůči dopadu slunečního záření, různá velikost místnosti) za různého počtu žáků a při různých činnostech. Byla sledována i role pootevřených oken a krátkého vyvětrání učebny v průběhu hodiny na hodnoty fyzikálních veličin. Vyhodnocení měření mikroklimatu nám umožnilo vytvořit návody pro školní projekty, které by byli schopni realizovat žáci škol. Vlastní měření je možno doplnit testováním reakční doby žáků za různých mikroklimatických podmínek.
Abstract (in English)
The recommendations of the scientific research are not always sufficiently accepted by the population. Often it is useful to support the conclusions of these researches by simplified experiments that are suitable for school education. Direct contact of pupils with their own (albeit simplified) measurement has significant downstream impact. This paper describes the possibility of a simple monitoring of the basic physical parameters describing the microclimate in the classroom during the lesson. The main parameter, which can significantly affect the efficiency of the teaching/learning process, in addition to temperature, humidity and light intensity is the CO2 content. For monitoring the parameters we have chosen a school set Vernier, which allows us to track selected monitored parameters, their record and export to the data file for further processing. Monitoring of the parameters was carried out over a longer time in the course in different types of classrooms (different exposures to the impact of solar radiation, different size of the room) with a variable number of pupils, and during the various pupils activities. It was evaluated the role of half-open windows and short ventilation of the classroom during a lesson on the values of physical quantities. Evaluation of microclimate measurements enabled us to create instructions for school projects. The measurement can be completed by testing the reaction time of students under various microclimatic conditions.
PrintDisplayed: 4/8/2024 18:15