k 2011

Dotazník způsobů zvládání zátěže: konstrukce nástroje využitého v brněnské části longitudinální studie ELSPAC, souhrn nejvýznamnějších výsledků

KOHOUTEK, Tomáš, Jan MAREŠ and Stanislav JEŽEK

Basic information

Original name

Dotazník způsobů zvládání zátěže: konstrukce nástroje využitého v brněnské části longitudinální studie ELSPAC, souhrn nejvýznamnějších výsledků

Name (in English)

The coping questionnaire: the construction of questionnaire administrated in the Brno ELSPAC longitudinal study, a summary of the main findings

Authors

KOHOUTEK, Tomáš (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Jan MAREŠ (203 Czech Republic) and Stanislav JEŽEK (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

konference Psychologická diagnostika dětí a dospívajících: Výzkum, prevence a školní poradenství, 2011

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Prezentace na konferencích

Field of Study

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14230/11:00052663

Organization unit

Faculty of Social Studies

Keywords in English

Adolescence; Coping; Coping and development; Coping in adolescence; Coping questionnaire; Coping questionnaire structure
Změněno: 8/7/2011 11:38, Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D.

Abstract

V originále

Dotazník způsobů zvládání zátěže, longitudinálně administrovaný v rámci psychologické části studie ELSPAC byl koncipován jako semispecifický nástroj pro populaci adolescentů – zahrnuje seznam obvyklých problémů a způsobů zvládání či obecněji reakcí na zátěž. Teoreticky předpokládanou struktura škál dotazníku se však podařilo ověřit jen částečně. Příspěvek seznamuje s alternativami struktury dotazníku, vytvořenými s využitím kombinace exploračních a konfirmačních postupů. Na příkladech realizovaných dílčích studií dále ilustruje obecnější principy klasifikace způsobů zvládání a možnosti interpretace vzhledem k reprezentativním modelům zvládání.

In English

Coping questionnaire, longitudinal administered the psychological part of the study was conceived as ELSPAC survey tool for adolescent population - Includes a list of common problems and ways of coping, or more generally in response to load. Theoretically, the expected structure of the questionnaire scales was able to verify only partially. Post introduces alternatives to the structure of the questionnaire, created using a combination of exploratory and confirmatory procedures. In the examples of partial studies carried out further illustrates the general principles of classification and methods of coping with the possibility of interpretation due to representative models of coping.

Links

MSM0021622406, plan (intention)
Name: Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Psychological and social characteristics of children, youth and families, development of the personality in the time of changes of modern society