Detailed Information on Publication Record
2011
Rizikové chování žáků základní školy a středoškolských studentů při práci s počítačem a s internetem
KACHLÍK, PetrBasic information
Original name
Rizikové chování žáků základní školy a středoškolských studentů při práci s počítačem a s internetem
Name in Czech
Rizikové chování žáků základní školy a středoškolských studentů při práci s počítačem a s internetem
Name (in English)
Risky behavior of elementary school pupils and high school students working with computers and internet
Authors
Edition
ŘEHULKA, E., JANDA, M. (eds.) ANOTACE příspěvků 7. konference s mezinárodní účastí Škola a zdraví 21, 2011
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Konferenční abstrakt
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organization unit
Faculty of Education
ISBN
978-80-210-5532-2
Keywords (in Czech)
bezpečnost; dotazník; hra; ICT; internet; počítač; prevence; riziko; student; škola; útok; volný čas; výzkum; zneužití; žák
Keywords in English
security; questionnaire; game; ICT; Internet; computer; prevention; risk; school; assault; leisure; research; abuse; pupil
Změněno: 20/7/2011 15:55, doc. MUDr. Petr Kachlík, Ph.D.
V originále
Výpočetní technika, počítačové sítě, mobilní telefony a další vyspělé informační a komunikační technologie (ICT) umožňují rychlou výměnu informací, přinášejí nové možnosti v zaměstnání, ve vědě, vzdělání, zábavě. Ukazuje se však, že jejich neuvážené používání vede k řadě zdravotních i sociálních poruch, které mají charakter patologických závislostí, nejsou dodržována základní pravidla bezpečnosti a etiky mezilidské komunikace. Zejména populační segment dětí a mládeže považuje manipulaci s ICT za samozřejmou, málo si uvědomuje možná rizika. Bylo provedeno výzkumné šetření kvantitativního charakteru, které proběhlo ve všech regionech ČR. Bylo osloveno 1072 žáků z 26 škol (2. stupeň základní školy a střední školy) formou anonymního dotazníku o 35 otázkách. Položky byly zaměřeny na aktivity ve volném čase, práci s počítačem, počítačové hry, pohyb po internetu, chat, sociální sítě, útoky vedené cestou ICT, jejich analýzu a řešení, poskytování údajů důvěrného charakteru, závadové webové stránky, uvědomění si rizik souvisejících s ICT. Ze šetření vyplynulo, že existuje nízký stupeň rodičovské kontroly, třetina vzorku přiznala útok na svoji osobu cestou ICT. Problematické situace řešilo s rodiči jen 5 % oslovených, více jak 50 % je ochotno zveřejnit po roční výhradně síťové komunikaci své osobní údaje. Více než 90 % zná některou ze sociálních sítí, má na ní založen účet. Je nezbytné, aby se rodiče více zajímali o volný čas svých dětí a jejich manipulaci s ICT, aby nastolili vztah důvěry a již v zárodku řešili možné problémy. Ve škole je potřebné prohloubení informační gramotnosti žáků s důrazem na osobní bezpečnost a netiketu.
In English
Computer technology, computer networks, mobile phones and other advanced information and communication technology (ICT) allow rapid exchange of information, opens up new opportunities in employment, in science, education, entertainment. It turns out that their indiscriminate use leads to many health and social disorders that have the character of pathological addiction, is not respected the basic rules of safety and ethics of interpersonal communication. Particular segment of the population of children and young people considered the handling of ICT for granted, little aware of the risks. Investigation was carried out research of a quantitative nature, which took place in all the regions. It was approached in 1072 pupils from 26 schools (2nd grade elementary school and high school) through an anonymous questionnaire of 35 questions. Items focused on leisure activities, work with a computer, computer games, movement through the Internet, instant messaging, social networks, attacks carried out by ICT, analysis and solutions, providing data confidentiality, illegitimate Web site, awareness of the risks associated with ICT. The survey showed that there was a low degree of parental control, a third of the sample admitted the attack on his person through ICT. Problematic situations dealt with only 5% of parents polled, more than 50% are willing to disclose the annual communications network exclusively their personal information. More than 90% know of any social network is based on her account. It is essential that parents are more interested in the leisure of their children and their handling of ICT to broach the relationship of trust already in the bud and solve potential problems. At school, it is necessary to enhance the information literacy of students with an emphasis on personal safety and netiquette.
Links
MSM0021622421, plan (intention) |
|