Detailed Information on Publication Record
2011
Obščestvenno-naučnyje aspekty vozniknovenija "gosudarstvennoj školy"
ŠAUR, JosefBasic information
Original name
Obščestvenno-naučnyje aspekty vozniknovenija "gosudarstvennoj školy"
Name in Czech
Společensko-vědecké aspekty vzniku "státní školy"
Name (in English)
The Social-scientific Aspects of the Emergence of “State Schools”
Authors
ŠAUR, Josef (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
München, m*OST 2009 : Oesterreichische StudierendenTagung für SlawistInnen. Austriacka Studencka Konferencja Slawistyczna. Rakouská studentská konference pro mladé slavisty. p. 160-166, 7 pp. 2011
Publisher
Sagner, O
Other information
Language
Russian
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
60101 History
Country of publisher
Germany
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14210/11:00052754
Organization unit
Faculty of Arts
ISBN
978-3-86688-124-2
Keywords (in Czech)
Historiografie; Rusko; státní škola
Keywords in English
Historiography; Russia; State School
Tags
Změněno: 18/3/2012 21:18, Mgr. Oxana Čmelíková, Ph.D.
V originále
„Gosudarstvennaja škola“ - odno iz samych značitel’nych napravlenij russkoj istoriografii XIX veka. Ono svjazano prese vsego s naučnoj dejatel’nost’ju K. D. Kavelina, S. M. Solov’jeva i B. N. Čičerina. V doklade analizirujetsja vozniknovenije „gosudarstvennoj školy“ v 1840-je gg. v svjazi s obščestvennoj i naučnoj žizn’ju Moskvy i diskussijami, kotoryje velis‘ na stranicach togdašnich žurnalov po povodu tolkovanija drevnej russkoj istorii.
In Czech
Tzv. „státní škola“ patří k nejvýznamnějším proudům v ruské historiografii 19. století a je spojována se jmény K. D. Kavelina, S. M. Solov’eva a B. N. Čičerina. Příspěvek je zaměřen na analýzu vzniku „státní školy“ ve 40. letech 19. století ve spojitosti se společenským a vědeckým životem Moskvy a diskuzemi o výkladu ruských dějin, které se vedly na stránkách tehdejších časopisů.
In English
The so-called “state school” belongs among the most significant trends in Russian historiography of the 19th century is associated with K. D. Kavelin, S. M. Solovyov and B. N. Chicherin. This contribution analyse the emergence of “state schools” in the 1840s in connection with the social and scientific life of Moscow.