J 2011

Didaktika cizích jazyků: otázky identity

PÍŠOVÁ, Michaela

Basic information

Original name

Didaktika cizích jazyků: otázky identity

Name in Czech

Didaktika cizích jazyků: otázky identity

Name (in English)

Foreign Language Didactics: Identity Questions

Authors

PÍŠOVÁ, Michaela (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Pedagogická orientace, odborný čvrtletník a zpravodaj České pedagogické společnosti, Brno, Česká pedagogická společnost, 2011, 1211-4669

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14410/11:00052811

Organization unit

Faculty of Education

Keywords (in Czech)

emancipace didaktiky cizích jazyků; inter- a intrakulturní vlivy; identita; objekt a předmět didaktiky cizích jazyků; didaktika cizích jazyků jako vědní disciplína; status

Keywords in English

emancipation of foreign language didactics; inter and intracultural influences; identity; foreign language didactics object; foreign language didactics as a scientific discipline; status

Tags

Reviewed
Změněno: 5/1/2012 17:14, doc. PhDr. Michaela Píšová, M.A., Ph.D.

Abstract

ORIG EN

V originále

Emancipace didaktiky cizích jazyků, resp. didaktiky určitého konkrétního cizího jazyka, je dlouhodobým a nelineárním procesem, u nás nastoupeným již v 50. letech minulého století. Jeho klíčovou součástí jsou otázky identity, tedy explicitní vymezení objektu, předmětu a metodologie didaktiky cizích jazyků na základě analýzy vývoje, současného stavu poznání a různých pojetí a trendů. Diskutovány jsou otázky identity didaktiky cizích jazyků jako plnoprávné vědecké disciplíny, a to na rovině obecné, tj. otázky společné všem oborovým didaktikám, tak na rovině specifické, tedy týkající se výlučně různých aspektů didaktiky cizích jazyků.

In English

The efforts to emancipate foreign language didactics have been an ongoing and non-linear process launched in our country in the 50s of the previous century. Its key aspects may be presented as foreign language didactics identity questions. These include explicit delineation of the object and methodology of foreign language didactics on the basis of developmental analysis, current state of knowledge and trends / approaches to the discipline. The issues related to the full-fledged scientific status of foreign language didactics are discussed both on a domain-general level (questions relevant for the whole field of subject didactics) and on a domain-specific level (foreign language didactics specific questions).
Displayed: 28/10/2024 16:06