PÍŠOVÁ, Michaela. Didaktika cizích jazyků: otázky identity (Foreign Language Didactics: Identity Questions). Pedagogická orientace, odborný čvrtletník a zpravodaj České pedagogické společnosti. Brno: Česká pedagogická společnost, 2011, roč. 21, No 2, p. 142-155, 13 pp. ISSN 1211-4669.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Didaktika cizích jazyků: otázky identity
Name in Czech Didaktika cizích jazyků: otázky identity
Name (in English) Foreign Language Didactics: Identity Questions
Authors PÍŠOVÁ, Michaela (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Pedagogická orientace, odborný čvrtletník a zpravodaj České pedagogické společnosti, Brno, Česká pedagogická společnost, 2011, 1211-4669.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14410/11:00052811
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) emancipace didaktiky cizích jazyků; inter- a intrakulturní vlivy; identita; objekt a předmět didaktiky cizích jazyků; didaktika cizích jazyků jako vědní disciplína; status
Keywords in English emancipation of foreign language didactics; inter and intracultural influences; identity; foreign language didactics object; foreign language didactics as a scientific discipline; status
Tags Reviewed
Changed by Changed by: doc. PhDr. Michaela Píšová, M.A., Ph.D., učo 134100. Changed: 5/1/2012 17:14.
Abstract
Emancipace didaktiky cizích jazyků, resp. didaktiky určitého konkrétního cizího jazyka, je dlouhodobým a nelineárním procesem, u nás nastoupeným již v 50. letech minulého století. Jeho klíčovou součástí jsou otázky identity, tedy explicitní vymezení objektu, předmětu a metodologie didaktiky cizích jazyků na základě analýzy vývoje, současného stavu poznání a různých pojetí a trendů. Diskutovány jsou otázky identity didaktiky cizích jazyků jako plnoprávné vědecké disciplíny, a to na rovině obecné, tj. otázky společné všem oborovým didaktikám, tak na rovině specifické, tedy týkající se výlučně různých aspektů didaktiky cizích jazyků.
Abstract (in English)
The efforts to emancipate foreign language didactics have been an ongoing and non-linear process launched in our country in the 50s of the previous century. Its key aspects may be presented as foreign language didactics identity questions. These include explicit delineation of the object and methodology of foreign language didactics on the basis of developmental analysis, current state of knowledge and trends / approaches to the discipline. The issues related to the full-fledged scientific status of foreign language didactics are discussed both on a domain-general level (questions relevant for the whole field of subject didactics) and on a domain-specific level (foreign language didactics specific questions).
PrintDisplayed: 19/8/2024 20:16