KUBIATKO, Milan, Ivana VACULOVÁ and Věra ČÍŽKOVÁ. Vymezení klíčových konceptů pro zkoumání osvojených dovedností v biologii (The delimitation of the key concepts for the investigation of acquired biological skills). In Wernerová, J. (ed.). Kam směřuje současný pedagogický výzkum? Sborník příspěvků XVIII. celostátní konference ČAPV. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2011, p. 1-7. ISBN 978-80-7372-722-2.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Vymezení klíčových konceptů pro zkoumání osvojených dovedností v biologii
Name (in English) The delimitation of the key concepts for the investigation of acquired biological skills
Authors KUBIATKO, Milan (703 Slovakia, guarantor, belonging to the institution), Ivana VACULOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Věra ČÍŽKOVÁ (203 Czech Republic).
Edition Liberec, Kam směřuje současný pedagogický výzkum? Sborník příspěvků XVIII. celostátní konference ČAPV, p. 1-7, 7 pp. 2011.
Publisher Technická univerzita v Liberci
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form storage medium (CD, DVD, flash disk)
RIV identification code RIV/00216224:14410/11:00049937
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-7372-722-2
Keywords (in Czech) biologie; dovednosti; žáci
Keywords in English biology; skills; pupils
Tags Reviewed
Changed by Changed by: PaedDr. Milan Kubiatko, PhD., učo 108312. Changed: 13/2/2013 08:22.
Abstract
V didaktice biologie je oblast výzkumu zabývajícího se zkoumáním osvojených dovedností málo probádaná. Na základě tohoto faktu se do popředí dostává otázka potřeby zjistit, kterými konkrétními dovednostmi žáci disponují a se kterými naopak mají problémy. Před samotným zkoumáním je však důležité pojem dovednost správně vymezit. V literatuře se setkáváme s různými definicemi, které se v průběhu času vyvíjely. Starší definice vysvětlují dovednost jako plně nebo částečně zautomatizovanou část naší činnosti. Novější definice pak uvádějí, že pojem dovednost znamená způsobilost člověka k provádění určité činnosti. Na základě obsahové analýzy je cílem vytvořit systém biologických dovedností rozdělených do pěti okruhů na základě postupu objektivizovaného pozorování.
Abstract (in English)
The research field regarding to investigating of required skills in the didactics of biology is Explorer on very low level. On the basis of this fact it is necessary to find out, which skills are presented in pupils mind and which are problematic for pupils. But the first step has to be the concept skill to define in correct way. There is very amount of skills definition. Older definitions explained the skill as fill or partially automatic part of our activity. The newer ones explained the skill concept as an eligibility of pupil to make some concrete activity. On the basis of the content analysis is to suggest a system of biological skills, which will be divide into five groups on the basis of objectifying observation.
Links
GAP407/10/0514, research and development projectName: Dovednosti žáků v biologii, geografii a chemii: výzkum zamýšleného, realizovaného a osvojeného kurikula na počátku implementace kurikulární reformy
Investor: Czech Science Foundation, Pupils’ skills in biology, geography and chemistry: research into planned, realized and achieved curriculum in implementation phase of curricular reform
PrintDisplayed: 20/8/2024 23:24