HORKÁ, Hana. Rozvíjení ekopedagogické kompetence učitelů primární školy (identifikace typických zkušenostních schémat studentů učitelství pro 1. stupeň ZŠ) (The Development of Eco-pedagogical Competency of Teachers Primary School). In Oldřich Šimoník (ed.). Příprava budoucích učitelů na rozvíjení klíčových kompetencí žáků na jednotlivých úrovních vzdělávání:kooperace, participace, konsekvence. 1st ed. Brno: Masarykova univerzita. Pedagogická fakulta., 2011, p. 56- 64. ISBN 978-80-210-5561-2.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Rozvíjení ekopedagogické kompetence učitelů primární školy (identifikace typických zkušenostních schémat studentů učitelství pro 1. stupeň ZŠ)
Name (in English) The Development of Eco-pedagogical Competency of Teachers Primary School
Authors HORKÁ, Hana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition 1. vyd. Brno, Příprava budoucích učitelů na rozvíjení klíčových kompetencí žáků na jednotlivých úrovních vzdělávání:kooperace, participace, konsekvence. p. 56- 64, 9 pp. 2011.
Publisher Masarykova univerzita. Pedagogická fakulta.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form storage medium (CD, DVD, flash disk)
RIV identification code RIV/00216224:14410/11:00052939
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-210-5561-2
Keywords (in Czech) Biofilní orientace vzdělávání; ekopedagogická kompetence; environmentální kompetence; environmentální výchova; ekosociální kompetence; kompetence hodnotová – životně-orientační
Keywords in English Biophiled orientation of education; eco-pedagogical competency; environmental competency; environmental education; eco-social competence; value competence– life priorities
Changed by Changed by: doc. PaedDr. Hana Horká, CSc., učo 2749. Changed: 25/8/2013 09:18.
Abstract
Proces utváření vztahu žáků k životnímu prostředí závisí na kvalitě učitelovy způsobilosti realizovat environmentální výchovu. Autorka popisuje strukturu ekopedagogické kompetence a zvláštní pozornost věnuje její hodnotové dimenzi v souladu v současnosti s existujícím trendem tzv. biofilní orientace vzdělávání. Jeho význam spočívá v překonávání manipulativního nahlížení na přírodu a primitivně egocentrických názorů a hodnot. Identifikace typických zkušenostních schémat studentů oboru Učitelství pro 1. stupeň ZŠ a žáků 1. stupně ZŠ, získaná výzkumným šetřením, doplňuje teoretickou reflexi problematiky.
Abstract (in English)
The process of formation the relationship of students to environment depends on the quality of teachers qualification to the implementation of the environment. The author describes the structure of eco-educational competence and special attention focuses on the development of value dimension in accordance with the present of the existing trend, the biophiled orientation of education. Its meaning is in the overcoming manipulative viewing of nature and primitive egocentric views and values. Identification of the typical experiential patterns of students of Primary Education and students at primary school follows the theoretical reflection of this issue.
Links
MUNI/A/1024/2010, interní kód MUName: Příprava budoucích učitelů na rozvíjení klíčových kompetencí žáků na jednotlivých úrovních vzdělávání: kooperace, participace, konsekvence (Acronym: RKK)
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 7/10/2024 01:30