D 2011

Rozvíjení ekopedagogické kompetence učitelů primární školy (identifikace typických zkušenostních schémat studentů učitelství pro 1. stupeň ZŠ)

HORKÁ, Hana

Basic information

Original name

Rozvíjení ekopedagogické kompetence učitelů primární školy (identifikace typických zkušenostních schémat studentů učitelství pro 1. stupeň ZŠ)

Name (in English)

The Development of Eco-pedagogical Competency of Teachers Primary School

Authors

HORKÁ, Hana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

1. vyd. Brno, Příprava budoucích učitelů na rozvíjení klíčových kompetencí žáků na jednotlivých úrovních vzdělávání:kooperace, participace, konsekvence. p. 56- 64, 9 pp. 2011

Publisher

Masarykova univerzita. Pedagogická fakulta.

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

storage medium (CD, DVD, flash disk)

RIV identification code

RIV/00216224:14410/11:00052939

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-210-5561-2

Keywords (in Czech)

Biofilní orientace vzdělávání; ekopedagogická kompetence; environmentální kompetence; environmentální výchova; ekosociální kompetence; kompetence hodnotová – životně-orientační

Keywords in English

Biophiled orientation of education; eco-pedagogical competency; environmental competency; environmental education; eco-social competence; value competence– life priorities
Změněno: 25/8/2013 09:18, doc. PaedDr. Hana Horká, CSc.

Abstract

V originále

Proces utváření vztahu žáků k životnímu prostředí závisí na kvalitě učitelovy způsobilosti realizovat environmentální výchovu. Autorka popisuje strukturu ekopedagogické kompetence a zvláštní pozornost věnuje její hodnotové dimenzi v souladu v současnosti s existujícím trendem tzv. biofilní orientace vzdělávání. Jeho význam spočívá v překonávání manipulativního nahlížení na přírodu a primitivně egocentrických názorů a hodnot. Identifikace typických zkušenostních schémat studentů oboru Učitelství pro 1. stupeň ZŠ a žáků 1. stupně ZŠ, získaná výzkumným šetřením, doplňuje teoretickou reflexi problematiky.

In English

The process of formation the relationship of students to environment depends on the quality of teachers qualification to the implementation of the environment. The author describes the structure of eco-educational competence and special attention focuses on the development of value dimension in accordance with the present of the existing trend, the biophiled orientation of education. Its meaning is in the overcoming manipulative viewing of nature and primitive egocentric views and values. Identification of the typical experiential patterns of students of Primary Education and students at primary school follows the theoretical reflection of this issue.

Links

MUNI/A/1024/2010, interní kód MU
Name: Příprava budoucích učitelů na rozvíjení klíčových kompetencí žáků na jednotlivých úrovních vzdělávání: kooperace, participace, konsekvence (Acronym: RKK)
Investor: Masaryk University, Category A