Detailed Information on Publication Record
2011
Rozvíjení ekopedagogické kompetence učitelů primární školy (identifikace typických zkušenostních schémat studentů učitelství pro 1. stupeň ZŠ)
HORKÁ, HanaBasic information
Original name
Rozvíjení ekopedagogické kompetence učitelů primární školy (identifikace typických zkušenostních schémat studentů učitelství pro 1. stupeň ZŠ)
Name (in English)
The Development of Eco-pedagogical Competency of Teachers Primary School
Authors
HORKÁ, Hana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
1. vyd. Brno, Příprava budoucích učitelů na rozvíjení klíčových kompetencí žáků na jednotlivých úrovních vzdělávání:kooperace, participace, konsekvence. p. 56- 64, 9 pp. 2011
Publisher
Masarykova univerzita. Pedagogická fakulta.
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
storage medium (CD, DVD, flash disk)
RIV identification code
RIV/00216224:14410/11:00052939
Organization unit
Faculty of Education
ISBN
978-80-210-5561-2
Keywords (in Czech)
Biofilní orientace vzdělávání; ekopedagogická kompetence; environmentální kompetence; environmentální výchova; ekosociální kompetence; kompetence hodnotová – životně-orientační
Keywords in English
Biophiled orientation of education; eco-pedagogical competency; environmental competency; environmental education; eco-social competence; value competence– life priorities
Změněno: 25/8/2013 09:18, doc. PaedDr. Hana Horká, CSc.
V originále
Proces utváření vztahu žáků k životnímu prostředí závisí na kvalitě učitelovy způsobilosti realizovat environmentální výchovu. Autorka popisuje strukturu ekopedagogické kompetence a zvláštní pozornost věnuje její hodnotové dimenzi v souladu v současnosti s existujícím trendem tzv. biofilní orientace vzdělávání. Jeho význam spočívá v překonávání manipulativního nahlížení na přírodu a primitivně egocentrických názorů a hodnot. Identifikace typických zkušenostních schémat studentů oboru Učitelství pro 1. stupeň ZŠ a žáků 1. stupně ZŠ, získaná výzkumným šetřením, doplňuje teoretickou reflexi problematiky.
In English
The process of formation the relationship of students to environment depends on the quality of teachers qualification to the implementation of the environment. The author describes the structure of eco-educational competence and special attention focuses on the development of value dimension in accordance with the present of the existing trend, the biophiled orientation of education. Its meaning is in the overcoming manipulative viewing of nature and primitive egocentric views and values. Identification of the typical experiential patterns of students of Primary Education and students at primary school follows the theoretical reflection of this issue.
Links
MUNI/A/1024/2010, interní kód MU |
|