MINÁŘOVÁ, Eva. Funkce a probíhající sekularizace náboženského lexika v české publicistice. In NAGÓRKO, Alicja. Sprachliche Säkularisierung (Westslawisch - Deutch). 1. vyd. Hildesheim: Georg Olms Verlag, 2011, s. 189-199. ISBN 978-3-487-14625-6.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Funkce a probíhající sekularizace náboženského lexika v české publicistice
Název česky Funkce a probíhající sekularizace náboženského lexika v české publicistice
Název anglicky Function and Ongoing Secularisation of the Religious Vocabulary in the Czech Journalistic Texts
Autoři MINÁŘOVÁ, Eva (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání 1. vyd. Hildesheim, Sprachliche Säkularisierung (Westslawisch - Deutch), od s. 189-199, 11 s. 2011.
Nakladatel Georg Olms Verlag
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Stať ve sborníku
Obor 60200 6.2 Languages and Literature
Stát vydavatele Německo
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14410/11:00052968
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
ISBN 978-3-487-14625-6
ISSN 1860-4692
Klíčová slova anglicky religious vocabulary; journalistic texts; secularization of the religious vocabulary; spoken communication
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnila: PhDr. Ivana Kolářová, CSc., učo 44114. Změněno: 24. 2. 2012 14:19.
Anotace
Odraz mnohaleté křesťanské kultury v komunikaci češtinou je viditelný nejen v běžně mluvených projevech, ale také ve stylu řečnickém a uměleckém a církevní vyjadřovací prostředky pronikly také do oficiální publicistiky. Výzkum byl zaměřen na texty psané analytické publicistiky a především byly excerpovány úvodníky, komentáře a novinové články, které osvětlovaly a hodnotily určitou událost. Náboženské lexikální prostředky byly sledovány v souvislosti s jejich funkcí, slohovou hodnotou v textu a v souvislosti s probíhající sekularizací těchto prostředků v komunikaci.
Anotace anglicky
The treatise focuses on the religious vocabulary in the texts beyond the religious texts and observes which type of words and phrases or multiverbal lexems are used in the Czech journalistic texts, almost in analytic publicistic texts in the most frequently read Czech daily press. The results of the language research proved that using of the religious vocabulary is not always associated with the religious themes. The religious vocabulary (words, multiverbal lexems, phrases) can be found in the analytic publicistic texts and in the texts of the everyday spoken communication, too.
VytisknoutZobrazeno: 28. 9. 2024 05:05