Další formáty:
BibTeX
LaTeX
RIS
@article{949391, author = {Švaříček, Roman}, article_location = {Brno}, article_number = {č. 1}, keywords = {educational communication; educational dialogue; teacher questioning; IRF structure; cognitive learning}, language = {cze}, issn = {1803-7437}, journal = {Studia paedagogica}, title = {Funkce učitelských otázek ve výukové komunikaci na druhém stupni základní školy}, url = {http://www.phil.muni.cz/journals/index.php/studia-paedagogica/article/view/121/223}, volume = {roč. 16}, year = {2011} }
TY - JOUR ID - 949391 AU - Švaříček, Roman PY - 2011 TI - Funkce učitelských otázek ve výukové komunikaci na druhém stupni základní školy JF - Studia paedagogica VL - roč. 16 IS - č. 1 SP - 9-46 EP - 9-46 PB - Masarykova univerzita SN - 18037437 KW - educational communication KW - educational dialogue KW - teacher questioning KW - IRF structure KW - cognitive learning UR - http://www.phil.muni.cz/journals/index.php/studia-paedagogica/article/view/121/223 N2 - Text prezentuje výsledky výzkumného šetření funkce učitelských otázek ve vybraných humanitních předmětech na druhém stupni základních škol. Datový soubor je tvořen videonahrávkami 32 vyučovacích hodin, jež jsou analyzovány pomocí kvantitativních i kvalitativních postupů. Hlavním cílem výzkumu bylo z jistit, jaké funkce plní učitelské otázky ve výukové komunikaci. Zajímalo nás dále, jaké druhy otázek používají učitelé ve vybraných předmětech, jak učitelé používají otevřené a uzavřené otázky a jak se liší otázky dle míry kognitivní náročnosti. V první části článku je vymezena učitelská otázka, jsou popsány typy otázek a jejich počty ve sledovaných hodinách. V druhé části popisujeme učitelské otázky s ohledem na jejich funkce ve výukové komunikaci. Podrobně jsou analyzovány čtyři typy výukových sekvencí (reprodukce, memorování, diskuse a produkce), prostřednictvím kterých je doloženo, jaké efekty má užívání uzavřené a otevřené otázky nižší kognitivní náročnosti, absence otázek nižší a vyšší kognitivní náročnosti a pauz y ve výukovém dialogu. V závěru shrnujeme dopady učitelských otázek na výukovou komunikaci a formulujeme pravidla pro kladení učitelských otázek s ohledem na kognitivní práci žáků. ER -
ŠVAŘÍČEK, Roman. Funkce učitelských otázek ve výukové komunikaci na druhém stupni základní školy. \textit{Studia paedagogica}. Brno: Masarykova univerzita, 2011, roč. 16, č. 1, s.~9-46, 35 s. ISSN~1803-7437.
|