HEBEDOVÁ, Petra. Suomen ja viron astevaihtelun ongelmalliset kohdat kielen oppijalle. Sananjalka. Turku (Finsko): Suomen kielen seura, 2009, roč. 51, č. 1, s. 76-98. ISSN 0558-4639.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Suomen ja viron astevaihtelun ongelmalliset kohdat kielen oppijalle
Název anglicky Difficulties of gradation in the acquisition of Finnish and Estonian
Autoři HEBEDOVÁ, Petra (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Sananjalka, Turku (Finsko), Suomen kielen seura, 2009, 0558-4639.
Další údaje
Originální jazyk finština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 60200 6.2 Languages and Literature
Stát vydavatele Finsko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14210/09:00053085
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Klíčová slova česky alternace; učení jazyka; finština; estonština; ortografie
Klíčová slova anglicky gradation; language acqusition; Finnish; Estonian; ortography
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Petra Hebedová, Ph.D., učo 104475. Změněno: 16. 11. 2016 15:52.
Anotace
Artikkelini aiheena on suomen ja viron astevaihtelu vieraana kielenä opiskelun näkökulmasta. Keskityn erityisesti kahteen astevaihteluun liittyvään aiheeseen: käänteiseen astevaihteluun ja astevaihtelun toteutumistapojen heijastumiseen ortografiassa. Edellinen aihe saatta olla olennaisempi suomessa, jälkimmäinen virossa. Analyysi pohjautuu kahdentyyppisen kirjallisuuslajin vertailuun, kielitieteellisen kirjallisuuden ja kielen opiskeluun vieraana kielenä tarkoitetun kirjallisuuden. Sen lisäksi on analyysissa tarkasteltu astevaihtelun testin vastaukset suomen ja viron kielen opiskelijoilta.
Anotace anglicky
The article deals with stem gradation in Finnish and Estonian from the perspective of learning these two languages as foreign languages. It is focused mainly on two problems related to gradation in the learning process. The first is the so-called indirect or reversed gradation and the second is the ortographical reflection of stem changes caused by gradation. The first theme seems to be more relevant to Finnish, the second to Estonian. The analysis was based on comparison between theoretical litrature and literature meant for studying Finnish and Estonian as foreign languages. My material included a test for students of these languages.
VytisknoutZobrazeno: 9. 7. 2024 05:31