D 2011

The Cinematic Shapes of the Socialist Modernity Program: Ideological and Economic Parameters of Cinema Distribution in the Czech Lands, 1948-1970

SKOPAL, Pavel

Basic information

Original name

The Cinematic Shapes of the Socialist Modernity Program: Ideological and Economic Parameters of Cinema Distribution in the Czech Lands, 1948-1970

Authors

SKOPAL, Pavel (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

London - New York, Cinema, Audiences and Modernity. New Perspectives on European Cinema History, p. 81-98, 17 pp. 2011

Publisher

Routledge

Other information

Language

English

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

Literature, mass media, audio-visual activities

Country of publisher

United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14210/11:00049993

Organization unit

Faculty of Arts

ISBN

978-0-415-67277-1

Keywords (in Czech)

dějiny kinematografie; filmová distribuce; socialistická modernita; kulturní politika; kinematografie a komunistický režim

Keywords in English

history of cinema; film distribution; cultural policy; socialist modernity; cinema and the communist regime

Tags

Tags

International impact
Změněno: 19/1/2013 22:02, doc. Mgr. Pavel Skopal, Ph.D.

Abstract

V originále

Cinema culture was a prominent place both for implementation and promotion of modernization in its socialistic idiom by the communist regime. The text gives a history of a film distribution model formed by the basic conflict between an ideological concept and an economic criteria and analyses cinema distribution as a tool for promotion of the socialist modernity. The history of cinema distribution approached from that point of view emerge as a place of conflicts, not a fluently working ideological machine.

In Czech

Filmová kultura představovala prominentní místo jak pro realizaci, tak pro propagaci socialistického idiomu modernizace. Tento text analyzuje filmovou distribuci z tohoto hlediska a se snaží podat dějiny určitého historického modelu distribuce formovaného základním konfliktem ideologického modelu s ekonomickými kritérii. Dějiny distribuce se z hlediska hospodářských a ideologických zájmů jednotlivých subjektů ukazují nikoli jako hladce fungující nástroj prosazování mocenských a ideologických cílů stranických a vládních orgánů, ale jako prostor střetů a uplatňování účelových praktik. Základní změny hlavních tendencí jsou po roce 1948 jistě diktovány především mocenským centrem, ale ideologické formování distribuce bylo nuceno reagovat na hospodářské požadavky a realitu výkonu, což vytvářelo evidentní napětí mezi „kulturně-politickými“ a hospodářskými požadavky a činilo z distribučního sektoru oblast skrytých a někdy i otevřených střetů.

Links

GP408/07/P174, research and development project
Name: Americká a západoevropská kinematografie v Československu 1945-1989: kulturní a recepční dějiny
Investor: Czech Science Foundation, American and West-European Cinema in Czechoslovakia 1945-1989: cultural history, history of film recption