Detailed Information on Publication Record
2011
The Cinematic Shapes of the Socialist Modernity Program: Ideological and Economic Parameters of Cinema Distribution in the Czech Lands, 1948-1970
SKOPAL, PavelBasic information
Original name
The Cinematic Shapes of the Socialist Modernity Program: Ideological and Economic Parameters of Cinema Distribution in the Czech Lands, 1948-1970
Authors
SKOPAL, Pavel (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
London - New York, Cinema, Audiences and Modernity. New Perspectives on European Cinema History, p. 81-98, 17 pp. 2011
Publisher
Routledge
Other information
Language
English
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
Literature, mass media, audio-visual activities
Country of publisher
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
printed version "print"
RIV identification code
RIV/00216224:14210/11:00049993
Organization unit
Faculty of Arts
ISBN
978-0-415-67277-1
Keywords (in Czech)
dějiny kinematografie; filmová distribuce; socialistická modernita; kulturní politika; kinematografie a komunistický režim
Keywords in English
history of cinema; film distribution; cultural policy; socialist modernity; cinema and the communist regime
Tags
Tags
International impact
Změněno: 19/1/2013 22:02, doc. Mgr. Pavel Skopal, Ph.D.
V originále
Cinema culture was a prominent place both for implementation and promotion of modernization in its socialistic idiom by the communist regime. The text gives a history of a film distribution model formed by the basic conflict between an ideological concept and an economic criteria and analyses cinema distribution as a tool for promotion of the socialist modernity. The history of cinema distribution approached from that point of view emerge as a place of conflicts, not a fluently working ideological machine.
In Czech
Filmová kultura představovala prominentní místo jak pro realizaci, tak pro propagaci socialistického idiomu modernizace. Tento text analyzuje filmovou distribuci z tohoto hlediska a se snaží podat dějiny určitého historického modelu distribuce formovaného základním konfliktem ideologického modelu s ekonomickými kritérii. Dějiny distribuce se z hlediska hospodářských a ideologických zájmů jednotlivých subjektů ukazují nikoli jako hladce fungující nástroj prosazování mocenských a ideologických cílů stranických a vládních orgánů, ale jako prostor střetů a uplatňování účelových praktik. Základní změny hlavních tendencí jsou po roce 1948 jistě diktovány především mocenským centrem, ale ideologické formování distribuce bylo nuceno reagovat na hospodářské požadavky a realitu výkonu, což vytvářelo evidentní napětí mezi „kulturně-politickými“ a hospodářskými požadavky a činilo z distribučního sektoru oblast skrytých a někdy i otevřených střetů.
Links
GP408/07/P174, research and development project |
|