SKOPAL, Pavel. The Cinematic Shapes of the Socialist Modernity Program: Ideological and Economic Parameters of Cinema Distribution in the Czech Lands, 1948-1970. In Daniel Biltereyst, Richard Maltby, Philippe Meers. Cinema, Audiences and Modernity. New Perspectives on European Cinema History. London - New York: Routledge, 2011, p. 81-98, 17 pp. ISBN 978-0-415-67277-1.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name The Cinematic Shapes of the Socialist Modernity Program: Ideological and Economic Parameters of Cinema Distribution in the Czech Lands, 1948-1970
Authors SKOPAL, Pavel (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition London - New York, Cinema, Audiences and Modernity. New Perspectives on European Cinema History, p. 81-98, 17 pp. 2011.
Publisher Routledge
Other information
Original language English
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study Literature, mass media, audio-visual activities
Country of publisher United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/00216224:14210/11:00049993
Organization unit Faculty of Arts
ISBN 978-0-415-67277-1
Keywords (in Czech) dějiny kinematografie; filmová distribuce; socialistická modernita; kulturní politika; kinematografie a komunistický režim
Keywords in English history of cinema; film distribution; cultural policy; socialist modernity; cinema and the communist regime
Tags rivok
Tags International impact
Changed by Changed by: doc. Mgr. Pavel Skopal, Ph.D., učo 18130. Changed: 19/1/2013 22:02.
Abstract
Cinema culture was a prominent place both for implementation and promotion of modernization in its socialistic idiom by the communist regime. The text gives a history of a film distribution model formed by the basic conflict between an ideological concept and an economic criteria and analyses cinema distribution as a tool for promotion of the socialist modernity. The history of cinema distribution approached from that point of view emerge as a place of conflicts, not a fluently working ideological machine.
Abstract (in Czech)
Filmová kultura představovala prominentní místo jak pro realizaci, tak pro propagaci socialistického idiomu modernizace. Tento text analyzuje filmovou distribuci z tohoto hlediska a se snaží podat dějiny určitého historického modelu distribuce formovaného základním konfliktem ideologického modelu s ekonomickými kritérii. Dějiny distribuce se z hlediska hospodářských a ideologických zájmů jednotlivých subjektů ukazují nikoli jako hladce fungující nástroj prosazování mocenských a ideologických cílů stranických a vládních orgánů, ale jako prostor střetů a uplatňování účelových praktik. Základní změny hlavních tendencí jsou po roce 1948 jistě diktovány především mocenským centrem, ale ideologické formování distribuce bylo nuceno reagovat na hospodářské požadavky a realitu výkonu, což vytvářelo evidentní napětí mezi „kulturně-politickými“ a hospodářskými požadavky a činilo z distribučního sektoru oblast skrytých a někdy i otevřených střetů.
Links
GP408/07/P174, research and development projectName: Americká a západoevropská kinematografie v Československu 1945-1989: kulturní a recepční dějiny
Investor: Czech Science Foundation, American and West-European Cinema in Czechoslovakia 1945-1989: cultural history, history of film recption
PrintDisplayed: 20/7/2024 09:22