NEKORJAK, Michal, Adéla SOURALOVÁ and Klára VOMASTKOVÁ. Uvíznutí v marginalitě: vzdělávací trh, „romské školy“ a reprodukce sociálně prostorových nerovností (Stuck in Marginality: The Education Market, ‘Roma Schools’ and the Reproduction of Social and Spatial Inequalities). SOCIOLOGICKY CASOPIS-CZECH SOCIOLOGICAL REVIEW. Praha: Sociologický ústav AV ČR, 2011, vol. 47, No 4, p. 657-680. ISSN 0038-0288.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Uvíznutí v marginalitě: vzdělávací trh, „romské školy“ a reprodukce sociálně prostorových nerovností
Name in Czech Uvíznutí v marginalitě: vzdělávací trh, „romské školy“ a reprodukce sociálně prostorových nerovností
Name (in English) Stuck in Marginality: The Education Market, ‘Roma Schools’ and the Reproduction of Social and Spatial Inequalities
Authors NEKORJAK, Michal (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Adéla SOURALOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Klára VOMASTKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition SOCIOLOGICKY CASOPIS-CZECH SOCIOLOGICAL REVIEW, Praha, Sociologický ústav AV ČR, 2011, 0038-0288.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50400 5.4 Sociology
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
Impact factor Impact factor: 0.357
RIV identification code RIV/00216224:14230/11:00053172
Organization unit Faculty of Social Studies
UT WoS 000294886500003
Keywords (in Czech) sociální exkluze; Romové; vzdělávání; sociálně vyloučené lokality; reprodukce sociálních a prostorových nerovností; vzdělávací trh; Česká republika
Keywords in English social exclusion; Roma; education; socially excluded localities; reproduction of social and spatial inequalities; education market; Czech Republic
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Michal Petr, učo 65024. Changed: 5/5/2020 16:09.
Abstract
Text se zabývá vzájemným propojením vazbou mezi vyloučenými lokalitami a „romskými školami“ v jejich sousedství. Naše poznatky vznikly na základě mezinárodního srovnávacího výzkumu, v jehož rámci bylo v Česku sesbíráno přes devět set dotazníků a 80 rozhovorů s učiteli, žáky a rodiči. Detailně byly zkoumány dvě lokality nacházející se ve dvou velkých českých městech. Položili jsme si základní otázku, jak dochází k reprodukci stávajícího uspořádání a nerovností ve školském systému a jak to souvisí s existencí deprivovaných urbánních prostorů obývaných převážně romskými obyvateli. Výsledkem analýzy je vypracování konceptu segmentovaného lokálního vzdělávacího trhu, jehož místní podoba je utvářena interakcí tří faktorů: (a) vzdělávacích strategií rodin (b) socio-prostorové struktury místa; (b) institucionálního rámce zahrnující školské zákony, vzdělávací politiky a školy.
Abstract (in English)
Roma urban enclaves can be characterized as social peripheries – or so called excluded localities in which poverty and unemployment are concentrated. The detachment of Roma from the dominant-majority group is represented in social space and in educational system as well, i.e. in the existence of sub-standard, low demanding basic schools, where Roma pupils prevail. Both phenomena became a subject of public debates, policies, and in case of schools a subject of international legal disputes, too. In the article we pose a question what is the mechanism constituting “Roma schools” located nearby deprived Roma urban enclaves. As an answer we introduce a conception of ethnically segmented local educational markets, which arose after 1989 in large cities. The ethnically segmented market is shaped by three factors: (a) socio-spatial structure, (b) institutional frame including law and policies as well as schools, (c) the educational strategies of both Roma and non-Roma parents. The data we used for our analysis came from the Czech part of international quantitative and qualitative research
Links
7E08069, research and development projectName: ETHNIC DIFFERENCES IN EDUCATION AND DIVERGING PROSPECTS FOR URBAN YOUTH IN AN ENLARGED EUROPE
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, ETHNIC DIFFERENCES IN EDUCATION AND DIVERGING PROSPECTS FOR URBAN YOUTH IN AN ENLARGED EUROPE
PrintDisplayed: 28/4/2024 20:00