Detailed Information on Publication Record
2011
Konflikty mezi rodiči a děti: Současné teorie
LACINOVÁ, LenkaBasic information
Original name
Konflikty mezi rodiči a děti: Současné teorie
Name (in English)
Interparental conflicts and children: Contemporary theories
Authors
LACINOVÁ, Lenka (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Československá psychologie, Praha, Academia, 2011, 0009-062X
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
Impact factor
Impact factor: 0.087
RIV identification code
RIV/00216224:14230/11:00050012
Organization unit
Faculty of Social Studies
UT WoS
000297084100005
Keywords (in Czech)
konflikt mezi rodiči; adaptace dětí a dospívajících; kognitivně-kontextuální rámec; teorie emoční jistoty
Keywords in English
interparental conflict; children's and adolescents' adjustment;cognitive-contextual framework; emotional security hypothesis
Tags
Reviewed
Změněno: 5/5/2020 16:23, Mgr. Michal Petr
V originále
Příspěvek shrnuje informace o problematice konfliktu mezi rodiči a jeho dopadech na adaptaci dětí a představuje základní teze na proces orientovaného přístupu k výzkumu v této oblasti. Dále jsou popsány dva z hlavních teoretických přístupů – kognitivně-kontextuální rámec J. H. Grycha a F. D. Finchama a teorie emoční jistoty E. M. Cummingse a P. T. Daviese. Příspěvek přibližuje jejich principy a možnosti praktického uplatnění zjištění empirických studií provedených na jejich základě, v závěru pak i snahy o integraci těchto dvou teorií.
In English
The contribution reviews information about the effects of interparental conflict on children adjustment and introduces basic thesis of the process-oriented approach to research in this domain. Next, two of the most influential theoretical approaches in this problem area are described – the cognitive-contextual framework by J. H. Grych and F. D. Fincham and emotional security theory by E. M. Cummings and P. T. Davies. The contribution focuses on their principles and possibilities of empirical findings used in councelling practice. In addition, the efforts to integrate these theories in one emotional-cognitive model of interparental conflict effects on children are mentioned.
Links
GAP407/10/0859, research and development project |
| ||
MSM0021622406, plan (intention) |
|