J 2011

Konflikty mezi rodiči a děti: Současné teorie

LACINOVÁ, Lenka

Basic information

Original name

Konflikty mezi rodiči a děti: Současné teorie

Name (in English)

Interparental conflicts and children: Contemporary theories

Authors

LACINOVÁ, Lenka (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Československá psychologie, Praha, Academia, 2011, 0009-062X

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

Impact factor

Impact factor: 0.087

RIV identification code

RIV/00216224:14230/11:00050012

Organization unit

Faculty of Social Studies

UT WoS

000297084100005

Keywords (in Czech)

konflikt mezi rodiči; adaptace dětí a dospívajících; kognitivně-kontextuální rámec; teorie emoční jistoty

Keywords in English

interparental conflict; children's and adolescents' adjustment;cognitive-contextual framework; emotional security hypothesis

Tags

Reviewed
Změněno: 5/5/2020 16:23, Mgr. Michal Petr

Abstract

V originále

Příspěvek shrnuje informace o problematice konfliktu mezi rodiči a jeho dopadech na adaptaci dětí a představuje základní teze na proces orientovaného přístupu k výzkumu v této oblasti. Dále jsou popsány dva z hlavních teoretických přístupů – kognitivně-kontextuální rámec J. H. Grycha a F. D. Finchama a teorie emoční jistoty E. M. Cummingse a P. T. Daviese. Příspěvek přibližuje jejich principy a možnosti praktického uplatnění zjištění empirických studií provedených na jejich základě, v závěru pak i snahy o integraci těchto dvou teorií.

In English

The contribution reviews information about the effects of interparental conflict on children adjustment and introduces basic thesis of the process-oriented approach to research in this domain. Next, two of the most influential theoretical approaches in this problem area are described – the cognitive-contextual framework by J. H. Grych and F. D. Fincham and emotional security theory by E. M. Cummings and P. T. Davies. The contribution focuses on their principles and possibilities of empirical findings used in councelling practice. In addition, the efforts to integrate these theories in one emotional-cognitive model of interparental conflict effects on children are mentioned.

Links

GAP407/10/0859, research and development project
Name: Stopy prožité zátěžové situace v sebesystému dítěte a její další vliv na jednání v adolescenci
Investor: Czech Science Foundation
MSM0021622406, plan (intention)
Name: Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Psychological and social characteristics of children, youth and families, development of the personality in the time of changes of modern society