LACINOVÁ, Lenka. Konflikty mezi rodiči a děti: Současné teorie (Interparental conflicts and children: Contemporary theories). Československá psychologie. Praha: Academia, 2011, vol. 55, No 5, p. 435-450. ISSN 0009-062X.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Konflikty mezi rodiči a děti: Současné teorie
Name (in English) Interparental conflicts and children: Contemporary theories
Authors LACINOVÁ, Lenka (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Československá psychologie, Praha, Academia, 2011, 0009-062X.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
Impact factor Impact factor: 0.087
RIV identification code RIV/00216224:14230/11:00050012
Organization unit Faculty of Social Studies
UT WoS 000297084100005
Keywords (in Czech) konflikt mezi rodiči; adaptace dětí a dospívajících; kognitivně-kontextuální rámec; teorie emoční jistoty
Keywords in English interparental conflict; children's and adolescents' adjustment;cognitive-contextual framework; emotional security hypothesis
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Michal Petr, učo 65024. Changed: 5/5/2020 16:23.
Abstract
Příspěvek shrnuje informace o problematice konfliktu mezi rodiči a jeho dopadech na adaptaci dětí a představuje základní teze na proces orientovaného přístupu k výzkumu v této oblasti. Dále jsou popsány dva z hlavních teoretických přístupů – kognitivně-kontextuální rámec J. H. Grycha a F. D. Finchama a teorie emoční jistoty E. M. Cummingse a P. T. Daviese. Příspěvek přibližuje jejich principy a možnosti praktického uplatnění zjištění empirických studií provedených na jejich základě, v závěru pak i snahy o integraci těchto dvou teorií.
Abstract (in English)
The contribution reviews information about the effects of interparental conflict on children adjustment and introduces basic thesis of the process-oriented approach to research in this domain. Next, two of the most influential theoretical approaches in this problem area are described – the cognitive-contextual framework by J. H. Grych and F. D. Fincham and emotional security theory by E. M. Cummings and P. T. Davies. The contribution focuses on their principles and possibilities of empirical findings used in councelling practice. In addition, the efforts to integrate these theories in one emotional-cognitive model of interparental conflict effects on children are mentioned.
Links
GAP407/10/0859, research and development projectName: Stopy prožité zátěžové situace v sebesystému dítěte a její další vliv na jednání v adolescenci
Investor: Czech Science Foundation
MSM0021622406, plan (intention)Name: Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Psychological and social characteristics of children, youth and families, development of the personality in the time of changes of modern society
PrintDisplayed: 8/6/2024 17:11