D 2011

Primární edukace v environmentálních souvislostech

HORKÁ, Hana

Základní údaje

Originální název

Primární edukace v environmentálních souvislostech

Název anglicky

Primary Education with regard to Environmental Issues

Autoři

HORKÁ, Hana (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Banská Bystrica, Učitelia a primárna edukácia včera, dnes a zajtra, od s. 300-305, 6 s. 2011

Nakladatel

Katedra elementárnej a predškolskej pedagogiky PdF UMB

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Kód RIV

RIV/00216224:14410/11:00053302

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

978-80-557-0116-5

Klíčová slova česky

příroda; kultura; primární edukace; environmentální výchova; ekologická etika; ekologická gramotnost; hodnoty; biofilní orientace vzdělávání

Klíčová slova anglicky

nature; culture; primary education; environmental education; ecological ethics; ecological literacy; values; biophiled orientation of education

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 25. 8. 2013 09:16, doc. PaedDr. Hana Horká, CSc.

Anotace

ORIG EN

V originále

Nová interpretace pojetí primární edukace zvýrazňuje environmentální dimenzi. S ní souvisí požadovaná biofilní orientace vzdělávání, která umožní nejen hodnotové cítění, překonání primitivně egocentrických názorů a komplexní myšlení uctivé k přírodě, ale i poznávání kultury člověkem vytvářené. V centru pozornosti jsou otázky vzdělávacího obsahu, spjaté s odhalováním příčin selhávání vztahu člověk - životní prostředí a cestami jeho proměny. Autorka analyzuje problémové okruhy vzdělávání, které korespondují s principy environmentální etiky. Uvádí výsledky výzkumného šetření provedeného se studenty.

Anglicky

The new interpretation of the understanding of primary education stresses the environmental dimension. This is related to the required biophiled orientation of education which facilitates not only differentiated values, overcoming primitive egocentric opinions and complex thinking which respects nature but also the exploration of the culture created by humans. At the centre of attention are questions related to educational content connected with the revelation of the cause of the failure of the relationship between humans and the environment and the possibilities for its change. The author analyzes the key topics of primary education which correspond to the principles of environmental ethics. She presents the results of structured reflection of students on the selected topics of professional training.

Návaznosti

MSM0021622421, záměr
Název: Škola a zdraví pro 21. století
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Škola a zdraví pro 21. století
Zobrazeno: 5. 11. 2024 02:46