Detailed Information on Publication Record
2011
Primární edukace v environmentálních souvislostech
HORKÁ, HanaBasic information
Original name
Primární edukace v environmentálních souvislostech
Name (in English)
Primary Education with regard to Environmental Issues
Authors
HORKÁ, Hana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Banská Bystrica, Učitelia a primárna edukácia včera, dnes a zajtra, p. 300-305, 6 pp. 2011
Publisher
Katedra elementárnej a predškolskej pedagogiky PdF UMB
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
printed version "print"
RIV identification code
RIV/00216224:14410/11:00053302
Organization unit
Faculty of Education
ISBN
978-80-557-0116-5
Keywords (in Czech)
příroda; kultura; primární edukace; environmentální výchova; ekologická etika; ekologická gramotnost; hodnoty; biofilní orientace vzdělávání
Keywords in English
nature; culture; primary education; environmental education; ecological ethics; ecological literacy; values; biophiled orientation of education
Tags
Reviewed
Změněno: 25/8/2013 09:16, doc. PaedDr. Hana Horká, CSc.
V originále
Nová interpretace pojetí primární edukace zvýrazňuje environmentální dimenzi. S ní souvisí požadovaná biofilní orientace vzdělávání, která umožní nejen hodnotové cítění, překonání primitivně egocentrických názorů a komplexní myšlení uctivé k přírodě, ale i poznávání kultury člověkem vytvářené. V centru pozornosti jsou otázky vzdělávacího obsahu, spjaté s odhalováním příčin selhávání vztahu člověk - životní prostředí a cestami jeho proměny. Autorka analyzuje problémové okruhy vzdělávání, které korespondují s principy environmentální etiky. Uvádí výsledky výzkumného šetření provedeného se studenty.
In English
The new interpretation of the understanding of primary education stresses the environmental dimension. This is related to the required biophiled orientation of education which facilitates not only differentiated values, overcoming primitive egocentric opinions and complex thinking which respects nature but also the exploration of the culture created by humans. At the centre of attention are questions related to educational content connected with the revelation of the cause of the failure of the relationship between humans and the environment and the possibilities for its change. The author analyzes the key topics of primary education which correspond to the principles of environmental ethics. She presents the results of structured reflection of students on the selected topics of professional training.
Links
MSM0021622421, plan (intention) |
|