D 2011

Primární edukace v environmentálních souvislostech

HORKÁ, Hana

Basic information

Original name

Primární edukace v environmentálních souvislostech

Name (in English)

Primary Education with regard to Environmental Issues

Authors

HORKÁ, Hana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Banská Bystrica, Učitelia a primárna edukácia včera, dnes a zajtra, p. 300-305, 6 pp. 2011

Publisher

Katedra elementárnej a predškolskej pedagogiky PdF UMB

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14410/11:00053302

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-557-0116-5

Keywords (in Czech)

příroda; kultura; primární edukace; environmentální výchova; ekologická etika; ekologická gramotnost; hodnoty; biofilní orientace vzdělávání

Keywords in English

nature; culture; primary education; environmental education; ecological ethics; ecological literacy; values; biophiled orientation of education

Tags

Reviewed
Změněno: 25/8/2013 09:16, doc. PaedDr. Hana Horká, CSc.

Abstract

V originále

Nová interpretace pojetí primární edukace zvýrazňuje environmentální dimenzi. S ní souvisí požadovaná biofilní orientace vzdělávání, která umožní nejen hodnotové cítění, překonání primitivně egocentrických názorů a komplexní myšlení uctivé k přírodě, ale i poznávání kultury člověkem vytvářené. V centru pozornosti jsou otázky vzdělávacího obsahu, spjaté s odhalováním příčin selhávání vztahu člověk - životní prostředí a cestami jeho proměny. Autorka analyzuje problémové okruhy vzdělávání, které korespondují s principy environmentální etiky. Uvádí výsledky výzkumného šetření provedeného se studenty.

In English

The new interpretation of the understanding of primary education stresses the environmental dimension. This is related to the required biophiled orientation of education which facilitates not only differentiated values, overcoming primitive egocentric opinions and complex thinking which respects nature but also the exploration of the culture created by humans. At the centre of attention are questions related to educational content connected with the revelation of the cause of the failure of the relationship between humans and the environment and the possibilities for its change. The author analyzes the key topics of primary education which correspond to the principles of environmental ethics. She presents the results of structured reflection of students on the selected topics of professional training.

Links

MSM0021622421, plan (intention)
Name: Škola a zdraví pro 21. století
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, School and Health for the 21st Century