C 2011

Psychologické charakteristiky a věkové zvláštnosti dětí na přechodu stupňů

MAREŠ, Jan, Lenka LACINOVÁ and Stanislav JEŽEK

Basic information

Original name

Psychologické charakteristiky a věkové zvláštnosti dětí na přechodu stupňů

Name (in English)

Psychological characteristics and age specific of children in the transition grades

Authors

MAREŠ, Jan (203 Czech Republic, guarantor), Lenka LACINOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Stanislav JEŽEK (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

1. vyd. Praha, Walterová, E. (ed.). Dva světy základní školy? Úskalí přechodu z 1. na 2. stupeň. p. 197-209, 13 pp. 2011

Publisher

Karolinum

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14230/11:00053327

Organization unit

Faculty of Social Studies

ISBN

978-80-246-2043-5

Keywords (in Czech)

raná adolescence; individuální vývoj; přechod na druhý stupeň; vývojové kaskády; prožívané strachy; styl výchovy

Keywords in English

early adolescence; development; transition grades; developnetal cascades; parenting styles; fears

Tags

Reviewed
Změněno: 5/10/2015 13:44, doc. Mgr. Lenka Lacinová, Ph.D.

Abstract

V originále

Kapitola se zaměřuje na problematiku vývoje v rané adolescenci (early adolescence). Text se zaměřuje na specifika individuálního vývoje v jednotlivých oblastech (jako je fyzický vývoj, vývoj myšlení a vývoj sociálních vztahů). Naším záměrem bylo představit období časné adolescence v kontextu psychologických teorií, přičemž zastřešujícím konceptem je pojem vývojových kaskád (developmental cascades), který umožňuje popisovat specifika individuálního vývoje, jeho dynamiky či jeho zvláštností s ohledem na kontext vlivů, jejich interakcí i specifik prostředí. V textu jsou představeny i některé výsledky longitudinálního šetření na populaci českých dětí v tomto období, s důrazem na prožívání a reflexi výchovného působení rodičů (strachy, vnímaný styl výchovy).

In English

This chapter focuses on the issues of development in early adolescence. The text focuses on the specifics of individual development in different areas (such as physical development, development thinking and development of social relationships). Our intention was to present the early period of adolescence in the context of psychological theories, with an overarching concept, the concept of developmental cascades , which allows to describe the specifics of individual development, its dynamics and its peculiarities with respect to context effects, interactions and their specific environments. In the text are presented some results of the longitudinal survey on the population of Czech children in this period, with an emphasis on experience and reflection on educational influence of parents (with fears, perceived parenting style).

Links

MSM0021622406, plan (intention)
Name: Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Psychological and social characteristics of children, youth and families, development of the personality in the time of changes of modern society