MAREŠ, Jan, Lenka LACINOVÁ and Stanislav JEŽEK. Psychologické charakteristiky a věkové zvláštnosti dětí na přechodu stupňů (Psychological characteristics and age specific of children in the transition grades). In Walterová, E. (ed.). Dva světy základní školy? Úskalí přechodu z 1. na 2. stupeň. 1st ed. Praha: Karolinum, 2011, p. 197-209. ISBN 978-80-246-2043-5.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Psychologické charakteristiky a věkové zvláštnosti dětí na přechodu stupňů
Name (in English) Psychological characteristics and age specific of children in the transition grades
Authors MAREŠ, Jan (203 Czech Republic, guarantor), Lenka LACINOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Stanislav JEŽEK (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition 1. vyd. Praha, Walterová, E. (ed.). Dva světy základní školy? Úskalí přechodu z 1. na 2. stupeň. p. 197-209, 13 pp. 2011.
Publisher Karolinum
Other information
Original language Czech
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/00216224:14230/11:00053327
Organization unit Faculty of Social Studies
ISBN 978-80-246-2043-5
Keywords (in Czech) raná adolescence; individuální vývoj; přechod na druhý stupeň; vývojové kaskády; prožívané strachy; styl výchovy
Keywords in English early adolescence; development; transition grades; developnetal cascades; parenting styles; fears
Tags Reviewed
Changed by Changed by: doc. Mgr. Lenka Lacinová, Ph.D., učo 6087. Changed: 5/10/2015 13:44.
Abstract
Kapitola se zaměřuje na problematiku vývoje v rané adolescenci (early adolescence). Text se zaměřuje na specifika individuálního vývoje v jednotlivých oblastech (jako je fyzický vývoj, vývoj myšlení a vývoj sociálních vztahů). Naším záměrem bylo představit období časné adolescence v kontextu psychologických teorií, přičemž zastřešujícím konceptem je pojem vývojových kaskád (developmental cascades), který umožňuje popisovat specifika individuálního vývoje, jeho dynamiky či jeho zvláštností s ohledem na kontext vlivů, jejich interakcí i specifik prostředí. V textu jsou představeny i některé výsledky longitudinálního šetření na populaci českých dětí v tomto období, s důrazem na prožívání a reflexi výchovného působení rodičů (strachy, vnímaný styl výchovy).
Abstract (in English)
This chapter focuses on the issues of development in early adolescence. The text focuses on the specifics of individual development in different areas (such as physical development, development thinking and development of social relationships). Our intention was to present the early period of adolescence in the context of psychological theories, with an overarching concept, the concept of developmental cascades , which allows to describe the specifics of individual development, its dynamics and its peculiarities with respect to context effects, interactions and their specific environments. In the text are presented some results of the longitudinal survey on the population of Czech children in this period, with an emphasis on experience and reflection on educational influence of parents (with fears, perceived parenting style).
Links
MSM0021622406, plan (intention)Name: Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Psychological and social characteristics of children, youth and families, development of the personality in the time of changes of modern society
PrintDisplayed: 25/8/2024 00:05