a 2011

Vedení procesů organizačního učení ve škole – případová studie

POL, Milan, Martin SEDLÁČEK and Lenka HLOUŠKOVÁ

Basic information

Original name

Vedení procesů organizačního učení ve škole – případová studie

Name in Czech

Vedení procesů organizačního učení ve škole – případová studie

Name (in English)

Leading processes of organizational learning in the school - the case study

Authors

POL, Milan (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Martin SEDLÁČEK (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Lenka HLOUŠKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

Konference České asociace pedagogického výzkumu, 2011

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Konferenční abstrakt

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14210/11:00050030

Organization unit

Faculty of Arts

ISBN

978-80-210-5553-7

Keywords (in Czech)

organizační učení; případová studie; základní škola

Keywords in English

organizational learning; case study; basic school

Tags

Tags

Reviewed
Změněno: 19/3/2012 09:31, doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.

Abstract

V originále

V příspěvku představujeme dílčí výsledky další fáze výzkumného projektu Procesy organizačního učení ve škole a jejich vedení (GA ČR, 2010–1012). Ve druhé fázi řešení projektu byl zahájen empirický výzkum v základních školách, jehož cílem je poznat procesy organizační učení ve škole a jejich vedení a získat elementární přehled o stimulech a bariérách organizačního učení. Výzkumným designem kvalitativně orientované druhé fáze byla zvolena případová studie. V příspěvku budou detailněji pojednány výsledky první případové studie. Pozornost bude věnována hlavním výzkumným otázkám: Jak a co se dospělí (učitelé nebo užší vedení školy) učí přímo v prostředí školy? Jak blízko mají procesy organizačního učení ke klíčovému procesu chodu školy, tzn. učení a vyučování? Jaké jsou faktory podporující organizační učení ve škole? Jaké jsou faktory bránící organizačnímu učení ve škole?

In English

This paper brings particular results of empirical research on organizational learning in schools (it is the second stage of project "Processes of organizational learning and their leadership and management in schools"). Methodologically, extensive case study is carried out, focusing on a complete description and explanation of the processes of organizational learning, including organizational, group, and individual learning (in their interconnection), organized and informal learning and their leadership and management.The main research questions of this stage are the following: How, and what, do adults (teachers or the managing staff) learn in the environment of their schools? How close are the processes of organizational learning to the key process of school operation, i.e. learning and teaching? Which are the supportive factors to organizational learning in schools? What burdens make it difficult to learn from and with others?

Links

GAP407/10/1197, research and development project
Name: Procesy organizačního učení a jejich vedení a řízení ve škole
Investor: Czech Science Foundation, Processes of Organizational Learning and their Leadership and Management in Schools