Vedení procesů organizačního učení ve škole – případová studie
POL, Milan, Martin SEDLÁČEK and Lenka HLOUŠKOVÁ. Vedení procesů organizačního učení ve škole – případová studie (Leading processes of organizational learning in the school - the case study). In Konference České asociace pedagogického výzkumu. 2011. ISBN 978-80-210-5553-7. |
Other formats:
BibTeX
LaTeX
RIS
|
Basic information | |
---|---|
Original name | Vedení procesů organizačního učení ve škole – případová studie |
Name in Czech | Vedení procesů organizačního učení ve škole – případová studie |
Name (in English) | Leading processes of organizational learning in the school - the case study |
Authors | POL, Milan (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Martin SEDLÁČEK (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Lenka HLOUŠKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution). |
Edition | Konference České asociace pedagogického výzkumu, 2011. |
Other information | |
---|---|
Original language | Czech |
Type of outcome | Conference abstract |
Field of Study | 50300 5.3 Education |
Country of publisher | Czech Republic |
Confidentiality degree | is not subject to a state or trade secret |
RIV identification code | RIV/00216224:14210/11:00050030 |
Organization unit | Faculty of Arts |
ISBN | 978-80-210-5553-7 |
Keywords (in Czech) | organizační učení; případová studie; základní škola |
Keywords in English | organizational learning; case study; basic school |
Tags | rivok |
Tags | Reviewed |
Changed by | Changed by: doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D., učo 36179. Changed: 19/3/2012 09:31. |
Abstract |
---|
V příspěvku představujeme dílčí výsledky další fáze výzkumného projektu Procesy organizačního učení ve škole a jejich vedení (GA ČR, 2010–1012). Ve druhé fázi řešení projektu byl zahájen empirický výzkum v základních školách, jehož cílem je poznat procesy organizační učení ve škole a jejich vedení a získat elementární přehled o stimulech a bariérách organizačního učení. Výzkumným designem kvalitativně orientované druhé fáze byla zvolena případová studie. V příspěvku budou detailněji pojednány výsledky první případové studie. Pozornost bude věnována hlavním výzkumným otázkám: Jak a co se dospělí (učitelé nebo užší vedení školy) učí přímo v prostředí školy? Jak blízko mají procesy organizačního učení ke klíčovému procesu chodu školy, tzn. učení a vyučování? Jaké jsou faktory podporující organizační učení ve škole? Jaké jsou faktory bránící organizačnímu učení ve škole? |
Abstract (in English) |
---|
This paper brings particular results of empirical research on organizational learning in schools (it is the second stage of project "Processes of organizational learning and their leadership and management in schools"). Methodologically, extensive case study is carried out, focusing on a complete description and explanation of the processes of organizational learning, including organizational, group, and individual learning (in their interconnection), organized and informal learning and their leadership and management.The main research questions of this stage are the following: How, and what, do adults (teachers or the managing staff) learn in the environment of their schools? How close are the processes of organizational learning to the key process of school operation, i.e. learning and teaching? Which are the supportive factors to organizational learning in schools? What burdens make it difficult to learn from and with others? |
Links | |
---|---|
GAP407/10/1197, research and development project | Name: Procesy organizačního učení a jejich vedení a řízení ve škole |
Investor: Czech Science Foundation, Processes of Organizational Learning and their Leadership and Management in Schools |
PrintDisplayed: 4/10/2024 20:42