k 2011

Organizační formy vyučování pohledem učitelů

MAKOVSKÁ, Zuzana and Jiří ZOUNEK

Basic information

Original name

Organizační formy vyučování pohledem učitelů

Name (in English)

An organizational forms of the teaching as Perceived by Teachers

Authors

MAKOVSKÁ, Zuzana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Jiří ZOUNEK (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

19. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu. 2011

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Prezentace na konferencích

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14210/11:00050037

Organization unit

Faculty of Arts

Keywords (in Czech)

učitel; škola; výkum; didaktika; vyučovací formy

Keywords in English

teacher; school; research; didactics; organizational forms

Tags

Změněno: 28/3/2012 11:40, Mgr. Petra Georgala

Abstract

V originále

Příspěvek je výstupem výzkumného projektu Komunikace ve školní třídě (projekt je podporován Grantovou agenturou ČR, GA406/09/0752), v němž se snažíme popsat pedagogickou komunikaci na druhém stupni základních škol. V průběhu analýzy rozhovorů s učiteli, jejímž cílem bylo odhalení subjektivního vnímání komunikace ve školní třídě, se ovšem objevila témata, která vystihují učitelovo myšlení či pojetí výuky. V příspěvku se proto pokusíme odpovědět na otázku: Jak vnímají učitelé na druhém stupni českých základních škol svoji výuku? V příspěvku se přitom zaměříme zejména na formy výuky. V tomto příspěvku vycházíme primárně z rozhovorů s jednotlivými učiteli, ale i z videonahrávek hodin. S každým učitelem přitom byly realizovány dva rozhovory - jeden před pozorováním a druhý po pozorování, v němž bylo možné vracet se ke konkrétním komunikačním situacím. Rozhovory byly přepsány a následně analyzovány v programu Atlas.ti. Na základě získaných výsledků budeme prezentovat to, jak učitelé vnímají formy výuky.

In English

The paper is an output of research project called Communication in the Classroom (Czech Science Foundation, GA406/09/0752). The goal of this presentation is to answer the following research question: how do teachers at secondary Czech schools perceive organizational forms of the teaching? In this paper, we rely mostly on data gathered from teacher interviews and participant observation in classrooms.

Links

GA406/09/0752, research and development project
Name: Komunikace ve školní třídě
Investor: Czech Science Foundation, Communication in the Classroom