MAKOVSKÁ, Zuzana and Jiří ZOUNEK. Organizační formy vyučování pohledem učitelů (An organizational forms of the teaching as Perceived by Teachers). In 19. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu. 2011.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Organizační formy vyučování pohledem učitelů
Name (in English) An organizational forms of the teaching as Perceived by Teachers
Authors MAKOVSKÁ, Zuzana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Jiří ZOUNEK (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition 19. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu. 2011.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14210/11:00050037
Organization unit Faculty of Arts
Keywords (in Czech) učitel; škola; výkum; didaktika; vyučovací formy
Keywords in English teacher; school; research; didactics; organizational forms
Tags rivok
Changed by Changed by: Mgr. Petra Georgala, učo 32967. Changed: 28/3/2012 11:40.
Abstract
Příspěvek je výstupem výzkumného projektu Komunikace ve školní třídě (projekt je podporován Grantovou agenturou ČR, GA406/09/0752), v němž se snažíme popsat pedagogickou komunikaci na druhém stupni základních škol. V průběhu analýzy rozhovorů s učiteli, jejímž cílem bylo odhalení subjektivního vnímání komunikace ve školní třídě, se ovšem objevila témata, která vystihují učitelovo myšlení či pojetí výuky. V příspěvku se proto pokusíme odpovědět na otázku: Jak vnímají učitelé na druhém stupni českých základních škol svoji výuku? V příspěvku se přitom zaměříme zejména na formy výuky. V tomto příspěvku vycházíme primárně z rozhovorů s jednotlivými učiteli, ale i z videonahrávek hodin. S každým učitelem přitom byly realizovány dva rozhovory - jeden před pozorováním a druhý po pozorování, v němž bylo možné vracet se ke konkrétním komunikačním situacím. Rozhovory byly přepsány a následně analyzovány v programu Atlas.ti. Na základě získaných výsledků budeme prezentovat to, jak učitelé vnímají formy výuky.
Abstract (in English)
The paper is an output of research project called Communication in the Classroom (Czech Science Foundation, GA406/09/0752). The goal of this presentation is to answer the following research question: how do teachers at secondary Czech schools perceive organizational forms of the teaching? In this paper, we rely mostly on data gathered from teacher interviews and participant observation in classrooms.
Links
GA406/09/0752, research and development projectName: Komunikace ve školní třídě
Investor: Czech Science Foundation, Communication in the Classroom
PrintDisplayed: 8/5/2024 10:33