PORTEŠOVÁ, Šárka. Rozumově nadané děti s dyslexií (Gifted children with dyslexia). 1st ed. Praha: Portál, 2011, 216 pp. Speciální pedagogika. ISBN 978-80-7367-990-3. |
Other formats:
BibTeX
LaTeX
RIS
|
Basic information | |
---|---|
Original name | Rozumově nadané děti s dyslexií |
Name in Czech | Rozumově nadané děti s dyslexií |
Name (in English) | Gifted children with dyslexia |
Authors | PORTEŠOVÁ, Šárka (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution). |
Edition | 1. vyd. Praha, 216 pp. Speciální pedagogika, 2011. |
Publisher | Portál |
Other information | |
---|---|
Original language | Czech |
Type of outcome | Book on a specialized topic |
Field of Study | 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences |
Country of publisher | Czech Republic |
Confidentiality degree | is not subject to a state or trade secret |
WWW | URL |
RIV identification code | RIV/00216224:14230/11:00050042 |
Organization unit | Faculty of Social Studies |
ISBN | 978-80-7367-990-3 |
Keywords (in Czech) | nadaní žáci; dyslexie |
Keywords in English | gifted children; dyslexia |
Tags | International impact, Reviewed |
Changed by | Changed by: Mgr. Martina Dvořáková, učo 180818. Changed: 6/3/2012 14:42. |
Abstract |
---|
Cílem knihy je seznámit čtenáře s problematikou psychologie a pedagogiky rozumově nadaných dětí se specifickými poruchami učení, zejména s dyslexií. Autorka vysvětluje, jak je vhodné tyto děti, jež bývají označovány jako tzv. „paradoxní žáci“, rozpoznat, jakým způsobem obvykle kompenzují svůj handicap, jaký je častý profil jejich schopností a handicapů při psychologickém vyšetření, jaký je obvykle jejich styl učení, paměť, motivace, tvořivost, jaké mají sociální a emocionální problémy a zejména jaké jsou možnosti jejich dalšího vzdělávání tak, aby byly skutečně rozvíjeny jejich schopnosti, nejen kompenzovány nápadné handicapy. Publikace se opírá o zahraniční poznatky, ale vychází z českého výzkumu a úzkého kontaktu s konkrétními nadanými žáky a studenty s dyslexií. Pro lepší názornost je text doplněn citáty rozhovorů a ukázkami výtvorů a školních prací dětí, komentáři jejich učitelů a rodičů a kazuistikami vybraných dětí. |
Abstract (in English) |
---|
The aim of the book is to acquaint readers with issues of psychology and pedagogy intellectually gifted children with specific learning disabilities, particularly dyslexia. The author explains how should these children who are referred to as "paradoxical pupils", to recognize how they usually compensate for his handicap, which is a common profile of abilities and disabilities in the psychological examination, which is usually their style of learning, memory, motivation, creativity, what their social and emotional problems and in particular what are the possibilities for further education so that they really developed their skills, not only compensated noticeable handicaps. The publication is based on information from abroad, but from the Czech research and close contact with concrete gifted pupils and students with dyslexia. To better illustrate the text is supplemented with interviews and quotes examples of artifacts and works of school children, teachers and their comments and case studies of selected parents of children. |
Links | |
---|---|
GAP407/11/1272, research and development project | Name: Výkonová motivace rozumově nadaných studentů s dyslexií ? základní determinanty a proměny v období adolescence a časné dospělosti |
Investor: Czech Science Foundation, Achievement motivation of intellectually gifted learners with dyslexia – basic determinants and transformations in the period of adolescence and early adulthood | |
MSM0021622406, plan (intention) | Name: Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti |
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Psychological and social characteristics of children, youth and families, development of the personality in the time of changes of modern society |
PrintDisplayed: 1/6/2024 06:25