B 2011

Rozumově nadané děti s dyslexií

PORTEŠOVÁ, Šárka

Basic information

Original name

Rozumově nadané děti s dyslexií

Name in Czech

Rozumově nadané děti s dyslexií

Name (in English)

Gifted children with dyslexia

Authors

PORTEŠOVÁ, Šárka (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

1. vyd. Praha, 216 pp. Speciální pedagogika, 2011

Publisher

Portál

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Odborná kniha

Field of Study

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14230/11:00050042

Organization unit

Faculty of Social Studies

ISBN

978-80-7367-990-3

Keywords (in Czech)

nadaní žáci; dyslexie

Keywords in English

gifted children; dyslexia

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 6/3/2012 14:42, Mgr. Martina Dvořáková

Abstract

V originále

Cílem knihy je seznámit čtenáře s problematikou psychologie a pedagogiky rozumově nadaných dětí se specifickými poruchami učení, zejména s dyslexií. Autorka vysvětluje, jak je vhodné tyto děti, jež bývají označovány jako tzv. „paradoxní žáci“, rozpoznat, jakým způsobem obvykle kompenzují svůj handicap, jaký je častý profil jejich schopností a handicapů při psychologickém vyšetření, jaký je obvykle jejich styl učení, paměť, motivace, tvořivost, jaké mají sociální a emocionální problémy a zejména jaké jsou možnosti jejich dalšího vzdělávání tak, aby byly skutečně rozvíjeny jejich schopnosti, nejen kompenzovány nápadné handicapy. Publikace se opírá o zahraniční poznatky, ale vychází z českého výzkumu a úzkého kontaktu s konkrétními nadanými žáky a studenty s dyslexií. Pro lepší názornost je text doplněn citáty rozhovorů a ukázkami výtvorů a školních prací dětí, komentáři jejich učitelů a rodičů a kazuistikami vybraných dětí.

In English

The aim of the book is to acquaint readers with issues of psychology and pedagogy intellectually gifted children with specific learning disabilities, particularly dyslexia. The author explains how should these children who are referred to as "paradoxical pupils", to recognize how they usually compensate for his handicap, which is a common profile of abilities and disabilities in the psychological examination, which is usually their style of learning, memory, motivation, creativity, what their social and emotional problems and in particular what are the possibilities for further education so that they really developed their skills, not only compensated noticeable handicaps. The publication is based on information from abroad, but from the Czech research and close contact with concrete gifted pupils and students with dyslexia. To better illustrate the text is supplemented with interviews and quotes examples of artifacts and works of school children, teachers and their comments and case studies of selected parents of children.

Links

GAP407/11/1272, research and development project
Name: Výkonová motivace rozumově nadaných studentů s dyslexií ? základní determinanty a proměny v období adolescence a časné dospělosti
Investor: Czech Science Foundation, Achievement motivation of intellectually gifted learners with dyslexia – basic determinants and transformations in the period of adolescence and early adulthood
MSM0021622406, plan (intention)
Name: Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Psychological and social characteristics of children, youth and families, development of the personality in the time of changes of modern society