Detailed Information on Publication Record
2011
Rozumově nadané děti s dyslexií
PORTEŠOVÁ, ŠárkaBasic information
Original name
Rozumově nadané děti s dyslexií
Name in Czech
Rozumově nadané děti s dyslexií
Name (in English)
Gifted children with dyslexia
Authors
PORTEŠOVÁ, Šárka (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
1. vyd. Praha, 216 pp. Speciální pedagogika, 2011
Publisher
Portál
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Odborná kniha
Field of Study
50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
RIV identification code
RIV/00216224:14230/11:00050042
Organization unit
Faculty of Social Studies
ISBN
978-80-7367-990-3
Keywords (in Czech)
nadaní žáci; dyslexie
Keywords in English
gifted children; dyslexia
Tags
International impact, Reviewed
Změněno: 6/3/2012 14:42, Mgr. Martina Dvořáková
V originále
Cílem knihy je seznámit čtenáře s problematikou psychologie a pedagogiky rozumově nadaných dětí se specifickými poruchami učení, zejména s dyslexií. Autorka vysvětluje, jak je vhodné tyto děti, jež bývají označovány jako tzv. „paradoxní žáci“, rozpoznat, jakým způsobem obvykle kompenzují svůj handicap, jaký je častý profil jejich schopností a handicapů při psychologickém vyšetření, jaký je obvykle jejich styl učení, paměť, motivace, tvořivost, jaké mají sociální a emocionální problémy a zejména jaké jsou možnosti jejich dalšího vzdělávání tak, aby byly skutečně rozvíjeny jejich schopnosti, nejen kompenzovány nápadné handicapy. Publikace se opírá o zahraniční poznatky, ale vychází z českého výzkumu a úzkého kontaktu s konkrétními nadanými žáky a studenty s dyslexií. Pro lepší názornost je text doplněn citáty rozhovorů a ukázkami výtvorů a školních prací dětí, komentáři jejich učitelů a rodičů a kazuistikami vybraných dětí.
In English
The aim of the book is to acquaint readers with issues of psychology and pedagogy intellectually gifted children with specific learning disabilities, particularly dyslexia. The author explains how should these children who are referred to as "paradoxical pupils", to recognize how they usually compensate for his handicap, which is a common profile of abilities and disabilities in the psychological examination, which is usually their style of learning, memory, motivation, creativity, what their social and emotional problems and in particular what are the possibilities for further education so that they really developed their skills, not only compensated noticeable handicaps. The publication is based on information from abroad, but from the Czech research and close contact with concrete gifted pupils and students with dyslexia. To better illustrate the text is supplemented with interviews and quotes examples of artifacts and works of school children, teachers and their comments and case studies of selected parents of children.
Links
GAP407/11/1272, research and development project |
| ||
MSM0021622406, plan (intention) |
|