p 2011

K teoretickým východiskům muzejní pedagogiky

JŮVA, Vladimír

Basic information

Original name

K teoretickým východiskům muzejní pedagogiky

Name in Czech

K teoretickým východiskům muzejní pedagogiky

Name (in English)

The Theoretical Background Museum Pedagogy

Authors

JŮVA, Vladimír (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Participácia múzea v oblasti neformálneho vzdelávania, 2011

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Vyžádané přednášky

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Slovakia

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14510/11:00067319

Organization unit

Faculty of Sports Studies

Keywords (in Czech)

muzejní pedagogika; teoretická východiska; empirický výzkum

Keywords in English

museum pedagogy; theoretical foundations; empirical research

Tags

Tags

International impact
Změněno: 21/5/2013 13:56, doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc.

Abstract

V originále

Muzejní pedagogika představuje dynamicky se rozvíjející vědní obor, který aktuálně reaguje na měnící se potřeby muzejního publika, na nové mezinárodní a skutečnosti a také odpovídajícím způsobem odráží výsledky rozsáhlých empirických výzkumů vzdělávání v muzeu. Muzejní pedagogika představuje dynamicky se rozvíjející vědní obor, který aktuálně reaguje na měnící se potřeby muzejního publika, na nové mezinárodní skutečnosti a také odpovídajícím způsobem odráží výsledky rozsáhlých empirických výzkumů vzdělávání v muzeu.

In English

The current museum pedagogy is “rocket science” – an established and dynamically evolving scientific discipline that could actually respond to the changing needs of the museum audience and to new international events and also appropriately reflects the findings of extensive empirical research of museum education. The aim of this paper is to recall the selected theoretical foundations of museum pedagogy and also the importance of systematic empirical research of museum education. This research is needed to further theoretical and practical development of museum education. At the same time provides an objective and necessary data to museums and society's legitimate need to justify further development and wider support museum education.