KUBIATKO, Milan, Kateřina MRÁZKOVÁ and Tomáš JANKO. Postoje žáků 2. stupně základních škol k vyučovacímu předmětu zeměpis (The attitudes of lower secondary-school pupils’ to geography as a teaching subject). Pedagogika. 2011, vol. 61, No 3, p. 257-270. ISSN 0031-3815.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Postoje žáků 2. stupně základních škol k vyučovacímu předmětu zeměpis
Name (in English) The attitudes of lower secondary-school pupils’ to geography as a teaching subject
Authors KUBIATKO, Milan (703 Slovakia, guarantor, belonging to the institution), Kateřina MRÁZKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Tomáš JANKO (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition Pedagogika, 2011, 0031-3815.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14410/11:00053534
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) dotazník; postoje; zeměpis; žáci základních škol
Keywords in English questionnaire; attitudes; geography; lower secondary school pupils
Tags Reviewed
Changed by Changed by: PaedDr. Milan Kubiatko, PhD., učo 108312. Changed: 8/3/2013 13:48.
Abstract
V této studii jsme zkoumali postoje žáků k vyučovacímu předmětu zeměpis. V našem výzkumu jsme se zabývali vlivem různých proměnných (pohlaví, třída a oblíbený předmět) na postoje žáků k zeměpisu. Výzkumný vzorek tvořilo 540 žáků ze šesti základních škol. Počet dívek byl 315, počet chlapců 225. Účastníci výzkumného šetření byli ve věku 11 – 15 let. Všichni účastníci navštěvovali druhý stupeň základních škol, přičemž nejvíce jich bylo z osmého ročníku. Postoje žáků k vyučovacímu předmětu zeměpis byly měřeny na škálové stupnici Likertova typu s pěti možnostmi odpovědí, počet položek bylo 27. Výsledky dotazníkové šetření byly zpracovány faktorovou analýzou a analýzou rozptylu. Reliabilita výzkumného nástroje byla stanovena pomocí Cronbachova koeficientu alfa. Celkově výsledky našeho výzkumu ukazují relativně neutrální postoj českých žáků k vyučovacímu předmětu zeměpis. Dále výsledky ukázaly, že třída a oblíbený předmět významně ovlivňují postoje žáků k zeměpisu, zatímco vliv pohlaví prokázán nebyl.
Abstract (in English)
This study is focused on the investigation of pupils’ attitudes toward geography as a teaching subject. The influence of variables like gender, grade and favorite subject on attitudes toward geography was investigated. The sample size consisted of 540 lower secondary school pupils from six schools. The number of girls was 315 and number of boys was 225. The age of respondents was between 11 – 15 years, the most of respondents was from 8th grade. The pupils’ attitudes were measured on the 5-point items of Likert type, the number of items was 27. The results were evaluated by factor analysis and analysis of variance. The reliability of the measurement tool was determined by the Cronbach’s alpha coefficient. The results showed relatively neutral Czech pupils’ attitudes toward geography. Next, the grade and favorite subject had the significant influence on the pupils’ attitudes toward geography. The effect of gender was not significant.
PrintDisplayed: 1/10/2024 05:22