Detailed Information on Publication Record
2011
"K nejúplnější spokojenosti a potěšení znalců a milovníků umění". František Adolph z Freenthallu: Portrét olomouckého biskupa Maxmiliána Hamiltona
SUCHÁNEK, PavelBasic information
Original name
"K nejúplnější spokojenosti a potěšení znalců a milovníků umění". František Adolph z Freenthallu: Portrét olomouckého biskupa Maxmiliána Hamiltona
Name (in English)
"To the greatest satisfaction and delight of connoisseurs and lovers of art". Franz Adolph von Freenthall, portrait of Maximilian Hamilton, Bishop of Olomouc
Authors
SUCHÁNEK, Pavel (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Brno, Chvála ciceronství. Umělecká díla mezi pohádkou a vědou, p. 150-163, 14 pp. Teorie a dějiny umění. 2011
Publisher
Barrister & Principal, Masarykova univerzita Brno
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Field of Study
Art, architecture, cultural heritage
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14210/11:00053568
Organization unit
Faculty of Arts
ISBN
978-80-87474-26-6
Keywords (in Czech)
František Adolph z Freenthallu; Maxmilián Hamilton; olomoučtí biskupové; portréty; 18. století
Keywords in English
Franz Adolph von Freenthall; Maximilian Hamilton; bishops of Olomouc; portrait; 18th century
Tags
Tags
Reviewed
Změněno: 20/10/2016 14:26, doc. Mgr. Pavel Suchánek, Ph.D.
V originále
Studie pojednává o portrétu Maxmiliána hraběte von Hamilton (1714–1776), posledního knížete-biskupa olomouckého, vytvořeného původem mikulovským malířem britského královského dvora Františkem Adolphem z Freenthallu (1721–1773) mezi léty 1769 a 1771. Hlavní pozornost je na Hamiltonově portrétu postupně věnována třem motivům: gestům portrétovaného, jeho oděvu a způsobu jeho znázornění, a způsobu prezentace a funkce obrazu v ceremoniálním prostoru knížecí rezidence. Každý z těchto motivů je prozkoumán s ohledem na specifické obrazové konvence, uplatňujících se v daném žánru, a s ohledem na dobová pravidla vizuální rétoriky.
In English
The study examines the portrait of Count Maximilian von Hamilton (1714–1776), the last Prince-Bishop of Olomouc, painted between 1769 and 1771by Franz Adolph von Freenthall (1721–1773). The study focuses in turn on three motifs in Hamilton’s portrait: the gestures of the portraitee, his attire and the way he is depicted, and the form of presentation and the function of the painting in the ceremonial area of the princely residence. In examining each of these motifs, account is taken of the specific painting conventions applied in this genre, and of the contemporary rules of visual rhetoric.