C 2011

"K nejúplnější spokojenosti a potěšení znalců a milovníků umění". František Adolph z Freenthallu: Portrét olomouckého biskupa Maxmiliána Hamiltona

SUCHÁNEK, Pavel

Basic information

Original name

"K nejúplnější spokojenosti a potěšení znalců a milovníků umění". František Adolph z Freenthallu: Portrét olomouckého biskupa Maxmiliána Hamiltona

Name (in English)

"To the greatest satisfaction and delight of connoisseurs and lovers of art". Franz Adolph von Freenthall, portrait of Maximilian Hamilton, Bishop of Olomouc

Authors

SUCHÁNEK, Pavel (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Brno, Chvála ciceronství. Umělecká díla mezi pohádkou a vědou, p. 150-163, 14 pp. Teorie a dějiny umění. 2011

Publisher

Barrister & Principal, Masarykova univerzita Brno

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Field of Study

Art, architecture, cultural heritage

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14210/11:00053568

Organization unit

Faculty of Arts

ISBN

978-80-87474-26-6

Keywords (in Czech)

František Adolph z Freenthallu; Maxmilián Hamilton; olomoučtí biskupové; portréty; 18. století

Keywords in English

Franz Adolph von Freenthall; Maximilian Hamilton; bishops of Olomouc; portrait; 18th century

Tags

Tags

Reviewed
Změněno: 20/10/2016 14:26, doc. Mgr. Pavel Suchánek, Ph.D.

Abstract

V originále

Studie pojednává o portrétu Maxmiliána hraběte von Hamilton (1714–1776), posledního knížete-biskupa olomouckého, vytvořeného původem mikulovským malířem britského královského dvora Františkem Adolphem z Freenthallu (1721–1773) mezi léty 1769 a 1771. Hlavní pozornost je na Hamiltonově portrétu postupně věnována třem motivům: gestům portrétovaného, jeho oděvu a způsobu jeho znázornění, a způsobu prezentace a funkce obrazu v ceremoniálním prostoru knížecí rezidence. Každý z těchto motivů je prozkoumán s ohledem na specifické obrazové konvence, uplatňujících se v daném žánru, a s ohledem na dobová pravidla vizuální rétoriky.

In English

The study examines the portrait of Count Maximilian von Hamilton (1714–1776), the last Prince-Bishop of Olomouc, painted between 1769 and 1771by Franz Adolph von Freenthall (1721–1773). The study focuses in turn on three motifs in Hamilton’s portrait: the gestures of the portraitee, his attire and the way he is depicted, and the form of presentation and the function of the painting in the ceremonial area of the princely residence. In examining each of these motifs, account is taken of the specific painting conventions applied in this genre, and of the contemporary rules of visual rhetoric.