C 2011

Podpora reflektivního praktika: rozvíjení reflektivních kompetencí

JANÍK, Tomáš, Michaela PÍŠOVÁ, Jan SLAVÍK and Eva MINAŘÍKOVÁ

Basic information

Original name

Podpora reflektivního praktika: rozvíjení reflektivních kompetencí

Name in Czech

Podpora reflektivního praktika: rozvíjení reflektivních kompetencí

Name (in English)

Supporting reflective practitioner: developing reflective competences

Authors

JANÍK, Tomáš (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Michaela PÍŠOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Jan SLAVÍK (203 Czech Republic) and Eva MINAŘÍKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

1. vyd. Brno, Janík, T., Minaříková, E. a kol. Video v učitelském vzdělávání: teoretická východiska, aplikace, výzkum. p. 25-37, 12 pp. Pedagogický výzkum v teorii a praxi, svazek 21, 2011

Publisher

Paido

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14410/11:00053575

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-7315-213-0

Keywords (in Czech)

Vzdělávání učitelů; reflexe; reflektivní praktik; reflektivní kompetence

Keywords in English

Teacher education; reflection; reflective practitioner; reflective competences

Tags

Reviewed
Změněno: 19/10/2011 14:33, prof. PhDr. Tomáš Janík, Ph.D., M.Ed.

Abstract

V originále

V kapitole jsou diskutována teoretická východiska podpory učitelů v jejich profesním rozvoji. Pozornost je věnována supervizi, mentoringu, koučování, kolaborativnímu akčnímu výzkumu a hospitacím. V návaznosti na předchozí výklad postupujeme k rozboru potenciálu videa jako nástroje podporujícího rozvíjení reflektivních kompetencí. Ve stručnosti analyzujeme přínosy, resp. argumenty pro využití videa v učitelském vzdělávání (video jako prostředek pozvolného uvádění do komplexity výuky, video jako přídavná kapacita, video jako prostředek rozvíjení profesního jazyka).

In English

In this chapter we discuss the theoretical background of supporting teachers in their professional development. We focus on supervision, mentoring, couching, collaborative action research and observations. We analyze the potential of video as a tool for supporting the development of reflective competences. We briefly discuss the benefits, or arguments for using video in teacher education.

Links

LC06046, research and development project
Name: Centrum základního výzkumu školního vzdělávání (Acronym: RECES)
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Research Centre on Schooling