Detailed Information on Publication Record
2011
Podpora reflektivního praktika: rozvíjení reflektivních kompetencí
JANÍK, Tomáš, Michaela PÍŠOVÁ, Jan SLAVÍK and Eva MINAŘÍKOVÁBasic information
Original name
Podpora reflektivního praktika: rozvíjení reflektivních kompetencí
Name in Czech
Podpora reflektivního praktika: rozvíjení reflektivních kompetencí
Name (in English)
Supporting reflective practitioner: developing reflective competences
Authors
JANÍK, Tomáš (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Michaela PÍŠOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Jan SLAVÍK (203 Czech Republic) and Eva MINAŘÍKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)
Edition
1. vyd. Brno, Janík, T., Minaříková, E. a kol. Video v učitelském vzdělávání: teoretická východiska, aplikace, výzkum. p. 25-37, 12 pp. Pedagogický výzkum v teorii a praxi, svazek 21, 2011
Publisher
Paido
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14410/11:00053575
Organization unit
Faculty of Education
ISBN
978-80-7315-213-0
Keywords (in Czech)
Vzdělávání učitelů; reflexe; reflektivní praktik; reflektivní kompetence
Keywords in English
Teacher education; reflection; reflective practitioner; reflective competences
Tags
Reviewed
Změněno: 19/10/2011 14:33, prof. PhDr. Tomáš Janík, Ph.D., M.Ed.
V originále
V kapitole jsou diskutována teoretická východiska podpory učitelů v jejich profesním rozvoji. Pozornost je věnována supervizi, mentoringu, koučování, kolaborativnímu akčnímu výzkumu a hospitacím. V návaznosti na předchozí výklad postupujeme k rozboru potenciálu videa jako nástroje podporujícího rozvíjení reflektivních kompetencí. Ve stručnosti analyzujeme přínosy, resp. argumenty pro využití videa v učitelském vzdělávání (video jako prostředek pozvolného uvádění do komplexity výuky, video jako přídavná kapacita, video jako prostředek rozvíjení profesního jazyka).
In English
In this chapter we discuss the theoretical background of supporting teachers in their professional development. We focus on supervision, mentoring, couching, collaborative action research and observations. We analyze the potential of video as a tool for supporting the development of reflective competences. We briefly discuss the benefits, or arguments for using video in teacher education.
Links
LC06046, research and development project |
|