JANÍK, Tomáš, Michaela PÍŠOVÁ, Jan SLAVÍK and Eva MINAŘÍKOVÁ. Podpora reflektivního praktika: rozvíjení reflektivních kompetencí (Supporting reflective practitioner: developing reflective competences). In Janík, T., Minaříková, E. a kol. Video v učitelském vzdělávání: teoretická východiska, aplikace, výzkum. 1st ed. Brno: Paido, 2011, p. 25-37, 12 pp. Pedagogický výzkum v teorii a praxi, svazek 21. ISBN 978-80-7315-213-0.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Podpora reflektivního praktika: rozvíjení reflektivních kompetencí
Name in Czech Podpora reflektivního praktika: rozvíjení reflektivních kompetencí
Name (in English) Supporting reflective practitioner: developing reflective competences
Authors JANÍK, Tomáš (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Michaela PÍŠOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Jan SLAVÍK (203 Czech Republic) and Eva MINAŘÍKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition 1. vyd. Brno, Janík, T., Minaříková, E. a kol. Video v učitelském vzdělávání: teoretická východiska, aplikace, výzkum. p. 25-37, 12 pp. Pedagogický výzkum v teorii a praxi, svazek 21, 2011.
Publisher Paido
Other information
Original language Czech
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14410/11:00053575
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-7315-213-0
Keywords (in Czech) Vzdělávání učitelů; reflexe; reflektivní praktik; reflektivní kompetence
Keywords in English Teacher education; reflection; reflective practitioner; reflective competences
Tags Reviewed
Changed by Changed by: prof. PhDr. Tomáš Janík, Ph.D., M.Ed., učo 17210. Changed: 19/10/2011 14:33.
Abstract
V kapitole jsou diskutována teoretická východiska podpory učitelů v jejich profesním rozvoji. Pozornost je věnována supervizi, mentoringu, koučování, kolaborativnímu akčnímu výzkumu a hospitacím. V návaznosti na předchozí výklad postupujeme k rozboru potenciálu videa jako nástroje podporujícího rozvíjení reflektivních kompetencí. Ve stručnosti analyzujeme přínosy, resp. argumenty pro využití videa v učitelském vzdělávání (video jako prostředek pozvolného uvádění do komplexity výuky, video jako přídavná kapacita, video jako prostředek rozvíjení profesního jazyka).
Abstract (in English)
In this chapter we discuss the theoretical background of supporting teachers in their professional development. We focus on supervision, mentoring, couching, collaborative action research and observations. We analyze the potential of video as a tool for supporting the development of reflective competences. We briefly discuss the benefits, or arguments for using video in teacher education.
Links
LC06046, research and development projectName: Centrum základního výzkumu školního vzdělávání (Acronym: RECES)
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Research Centre on Schooling
PrintDisplayed: 10/7/2024 04:18