ŠEBESTOVÁ, Simona, Petr NAJVAR and Tomáš JANÍK. Příležitosti k rozvíjení řečových dovedností ve výuce anglického jazyka: samostatně anebo v integraci? (Opportunities to develop language skills in Czech lower-secondary English classes: separated or integrated approach?). Pedagogická orientace. 2011, vol. 21, No 3, p. 322-348, 26 pp. ISSN 1211-4669.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Příležitosti k rozvíjení řečových dovedností ve výuce anglického jazyka: samostatně anebo v integraci?
Name in Czech Příležitosti k rozvíjení řečových dovedností ve výuce anglického jazyka: samostatně anebo v integraci?
Name (in English) Opportunities to develop language skills in Czech lower-secondary English classes: separated or integrated approach?
Authors ŠEBESTOVÁ, Simona (203 Czech Republic, belonging to the institution), Petr NAJVAR (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Tomáš JANÍK (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Pedagogická orientace, 2011, 1211-4669.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14410/11:00053612
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) anglický jazyk; kategoriální systém; komunikační kompetence; komunikační přístup; mateřský jazyk; procesy vyučování a učení; příležitosti k učení; řečové dovednosti; videostudie
Keywords in English communicative approach; communicative competence; English; language skills; mother tongue; opportunity to learn; system of categories; teaching and learning; video study
Tags Reviewed
Changed by Changed by: prof. PhDr. Tomáš Janík, Ph.D., M.Ed., učo 17210. Changed: 28/10/2011 11:54.
Abstract
Současné pojetí cizojazyčného vzdělávání vychází z komunikačního přístupu a jeho cíle v podobě komunikační kompetence. Otázkou je, do jaké míry se cíle cizojazyčného vzdělávání promítají do reálné výuky. Cílem předkládané empirické studie bylo zjistit, do jaké míry poskytuje výuka anglického jazyka na 2. stupni základních škol příležitosti k rozvíjení řečových dovedností poslechu, mluvení, čtení a psaní a jaká je míra integrovanosti těchto příležitostí. Výzkumné šetření bylo realizováno formou videostudie. Výzkumným nástrojem byl kategoriální systém vytvořený na základě konceptu řečových dovedností. Výsledky poukázaly na dominantní zastoupení recepce nad produkcí řeči žáky. Nejvíce zastoupenými řečovými dovednostmi bylo čtení a poslech, relativně méně měli žáci příležitosti k mluvení a psaní. Pokud jde o integraci řečových dovedností, bylo zjištěno, že receptivní řečové dovednosti (poslech a čtení) se ve výuce častěji než dovednosti produktivní (mluvení a psaní) uplatňují samostatně.
Abstract (in English)
Contemporary approach to foreign language education is based on the communicative approach and the communicative competence as its goal. The question is, to what extent the goals are reflected in foreign language classes. The aim of the presented empirical study was to explore the quantity of opportunities which pupils have to develop language skills (listening, speaking, reading, writing) in Czech lower-secondary English classes. The research employs a video-based methodology. A research instrument – a system of categories based on the concept of language skills was developed. The research findings showed that pupils had more opportunities to use receptive skills (reading, listening) than productive skills (speaking, writing). Receptive skills were more often than productive skills used in separation.
Links
LC06046, research and development projectName: Centrum základního výzkumu školního vzdělávání (Acronym: RECES)
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Research Centre on Schooling
PrintDisplayed: 3/7/2024 20:41