JANÍK, Tomáš, Petr NAJVAR, Michaela PÍŠOVÁ and Jan SLAVÍK. Hospitace v souvislostech kurikulární reformy (Hospitation in the context of curricular reform). In Janík, T., Slavík, J., & Najvar, P. et al. Kurikulární reforma na gymnáziích: od virtuálních hospitací k videostudiím. 1st ed. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2011, p. 16-28. Výzkumná zpráva. ISBN 978-80-904966-6-8.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Hospitace v souvislostech kurikulární reformy
Name in Czech Hospitace v souvislostech kurikulární reformy
Name (in English) Hospitation in the context of curricular reform
Authors JANÍK, Tomáš (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Petr NAJVAR (203 Czech Republic, belonging to the institution), Michaela PÍŠOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Jan SLAVÍK (203 Czech Republic).
Edition 1. vyd. Praha, Janík, T., Slavík, J., & Najvar, P. et al. Kurikulární reforma na gymnáziích: od virtuálních hospitací k videostudiím, p. 16-28, 13 pp. Výzkumná zpráva, 2011.
Publisher Národní ústav pro vzdělávání
Other information
Original language Czech
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/00216224:14410/11:00053613
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-904966-6-8
Keywords (in Czech) hospitace; kurikulární reforma; výzkum
Keywords in English hospitation; curricular reform; research
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Dana Nesnídalová, učo 831. Changed: 15/7/2013 13:21.
Abstract
V úvodní kapitole jsou ve stručném přehledu představeny hlavní myšlenky celé publikace, které jsou pak v dalším textu rozvíjeny a prohloubeny. Hospitace je zde popsána jako nástroj pedagogické reflexe, která je v našem případě tematicky zaměřena na vztahy mezi obsahem a cíli výuky. Hospitace je tradičním a prakticky nejúčinnějším prostředkem, jak přivádět učitele k reflexi vlastní výuky a k její analýze s oporou v kurikulárním programu anebo v teorii. Tímto způsobem hospitace může přispívat jak ke zvyšování kvality výuky, tak k profesnímu rozvoji učitelů. Proto mluvíme o rozvíjející hospitaci.
Abstract (in English)
In the introductory chapter we introduce the main ideas of the whole book which we develop later in the text. Observation is described as a tool for pedagogical reflection, which in our case focuses on the relationship between the content and the aims of tuition. Observation is a traditional and in fact the most effective means of making teachers reflect on their own teaching and making them analyse it on the basis of the curricular programme or of theory. Observation can thus contribute to increasing the quality of teaching/learning as well as to professional development of teachers. That is why we use the term developmental observation.
PrintDisplayed: 18/7/2024 18:16