C 2011

Hospitace v souvislostech kurikulární reformy

JANÍK, Tomáš, Petr NAJVAR, Michaela PÍŠOVÁ and Jan SLAVÍK

Basic information

Original name

Hospitace v souvislostech kurikulární reformy

Name in Czech

Hospitace v souvislostech kurikulární reformy

Name (in English)

Hospitation in the context of curricular reform

Authors

JANÍK, Tomáš (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Petr NAJVAR (203 Czech Republic, belonging to the institution), Michaela PÍŠOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Jan SLAVÍK (203 Czech Republic)

Edition

1. vyd. Praha, Janík, T., Slavík, J., & Najvar, P. et al. Kurikulární reforma na gymnáziích: od virtuálních hospitací k videostudiím, p. 16-28, 13 pp. Výzkumná zpráva, 2011

Publisher

Národní ústav pro vzdělávání

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14410/11:00053613

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-904966-6-8

Keywords (in Czech)

hospitace; kurikulární reforma; výzkum

Keywords in English

hospitation; curricular reform; research

Tags

Reviewed
Změněno: 15/7/2013 13:21, Dana Nesnídalová

Abstract

V originále

V úvodní kapitole jsou ve stručném přehledu představeny hlavní myšlenky celé publikace, které jsou pak v dalším textu rozvíjeny a prohloubeny. Hospitace je zde popsána jako nástroj pedagogické reflexe, která je v našem případě tematicky zaměřena na vztahy mezi obsahem a cíli výuky. Hospitace je tradičním a prakticky nejúčinnějším prostředkem, jak přivádět učitele k reflexi vlastní výuky a k její analýze s oporou v kurikulárním programu anebo v teorii. Tímto způsobem hospitace může přispívat jak ke zvyšování kvality výuky, tak k profesnímu rozvoji učitelů. Proto mluvíme o rozvíjející hospitaci.

In English

In the introductory chapter we introduce the main ideas of the whole book which we develop later in the text. Observation is described as a tool for pedagogical reflection, which in our case focuses on the relationship between the content and the aims of tuition. Observation is a traditional and in fact the most effective means of making teachers reflect on their own teaching and making them analyse it on the basis of the curricular programme or of theory. Observation can thus contribute to increasing the quality of teaching/learning as well as to professional development of teachers. That is why we use the term developmental observation.