Detailed Information on Publication Record
2011
Hospitace v souvislostech kurikulární reformy
JANÍK, Tomáš, Petr NAJVAR, Michaela PÍŠOVÁ and Jan SLAVÍKBasic information
Original name
Hospitace v souvislostech kurikulární reformy
Name in Czech
Hospitace v souvislostech kurikulární reformy
Name (in English)
Hospitation in the context of curricular reform
Authors
JANÍK, Tomáš (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Petr NAJVAR (203 Czech Republic, belonging to the institution), Michaela PÍŠOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Jan SLAVÍK (203 Czech Republic)
Edition
1. vyd. Praha, Janík, T., Slavík, J., & Najvar, P. et al. Kurikulární reforma na gymnáziích: od virtuálních hospitací k videostudiím, p. 16-28, 13 pp. Výzkumná zpráva, 2011
Publisher
Národní ústav pro vzdělávání
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
printed version "print"
RIV identification code
RIV/00216224:14410/11:00053613
Organization unit
Faculty of Education
ISBN
978-80-904966-6-8
Keywords (in Czech)
hospitace; kurikulární reforma; výzkum
Keywords in English
hospitation; curricular reform; research
Tags
Reviewed
Změněno: 15/7/2013 13:21, Dana Nesnídalová
V originále
V úvodní kapitole jsou ve stručném přehledu představeny hlavní myšlenky celé publikace, které jsou pak v dalším textu rozvíjeny a prohloubeny. Hospitace je zde popsána jako nástroj pedagogické reflexe, která je v našem případě tematicky zaměřena na vztahy mezi obsahem a cíli výuky. Hospitace je tradičním a prakticky nejúčinnějším prostředkem, jak přivádět učitele k reflexi vlastní výuky a k její analýze s oporou v kurikulárním programu anebo v teorii. Tímto způsobem hospitace může přispívat jak ke zvyšování kvality výuky, tak k profesnímu rozvoji učitelů. Proto mluvíme o rozvíjející hospitaci.
In English
In the introductory chapter we introduce the main ideas of the whole book which we develop later in the text. Observation is described as a tool for pedagogical reflection, which in our case focuses on the relationship between the content and the aims of tuition. Observation is a traditional and in fact the most effective means of making teachers reflect on their own teaching and making them analyse it on the basis of the curricular programme or of theory. Observation can thus contribute to increasing the quality of teaching/learning as well as to professional development of teachers. That is why we use the term developmental observation.