JANÍK, Tomáš and Jan SLAVÍK. Učitel jako reflektivní praktik: podpora kvality realizace kurikula (Teacher as reflective practicioner: supporting curriculum realisation). In Janík, T., Slavík, J., & Najvar, P. et al. Kurikulární reforma na gymnáziích: od virtuálních hospitací k videostudiím. 1st ed. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2011, p. 30-41. Výzkumná zpráva. ISBN 978-80-904966-6-8.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Učitel jako reflektivní praktik: podpora kvality realizace kurikula
Name in Czech Učitel jako reflektivní praktik: podpora kvality realizace kurikula
Name (in English) Teacher as reflective practicioner: supporting curriculum realisation
Authors JANÍK, Tomáš (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Jan SLAVÍK (203 Czech Republic).
Edition 1. vyd. Praha, Janík, T., Slavík, J., & Najvar, P. et al. Kurikulární reforma na gymnáziích: od virtuálních hospitací k videostudiím, p. 30-41, 12 pp. Výzkumná zpráva, 2011.
Publisher Národní ústav pro vzdělávání
Other information
Original language Czech
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/00216224:14410/11:00053614
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-904966-6-8
Keywords (in Czech) hospitace; kurikulární reforma; reflektivní praktik; výzkum
Keywords in English hospitation; curricular reform; reflective practitioner; research
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Dana Nesnídalová, učo 831. Changed: 15/7/2013 13:19.
Abstract
Druhá kapitola se zabývá kompetencí učitele reflektovat a odborně rozebírat proces výuky. V této kapitole je probírána moderní koncepce tzv. reflektivní praxe, s jejíž pomocí lze hospitace zkvalitňovat do podoby rozvíjejících hospitací. Schönova a Korthagenova koncepce reflektivní praxe, o níž se publikace opírá, přispívá ke zlepšování pedagogické práce učitele a současně vede ke zkvalitňování realizace kurikula ve výuce. V závěru kapitoly je stručně představen tzv. akční výzkum jako metodický nástroj pro zlepšování praxe s využitím hospitací.
Abstract (in English)
The second chapter deals with the competence of teachers to reflect on and analyze the process of teaching/learning. In this chapter we discuss modern approaches of so called reflective practice which can help to turn observations into developmental observations. Schöns and Korthagens approach to reflective practice, which is the basis of this book, contributes to increasing the quality of teachers pedagogical work and also to improving the quality of implementation of curriculum in instruction. Towards the end of this chapter we introduce so called action research as a methodological tool for improving practice through observations.
PrintDisplayed: 15/5/2024 03:11