C 2011

Učitel jako reflektivní praktik: podpora kvality realizace kurikula

JANÍK, Tomáš and Jan SLAVÍK

Basic information

Original name

Učitel jako reflektivní praktik: podpora kvality realizace kurikula

Name in Czech

Učitel jako reflektivní praktik: podpora kvality realizace kurikula

Name (in English)

Teacher as reflective practicioner: supporting curriculum realisation

Authors

JANÍK, Tomáš (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Jan SLAVÍK (203 Czech Republic)

Edition

1. vyd. Praha, Janík, T., Slavík, J., & Najvar, P. et al. Kurikulární reforma na gymnáziích: od virtuálních hospitací k videostudiím, p. 30-41, 12 pp. Výzkumná zpráva, 2011

Publisher

Národní ústav pro vzdělávání

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14410/11:00053614

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-904966-6-8

Keywords (in Czech)

hospitace; kurikulární reforma; reflektivní praktik; výzkum

Keywords in English

hospitation; curricular reform; reflective practitioner; research

Tags

Reviewed
Změněno: 15/7/2013 13:19, Dana Nesnídalová

Abstract

V originále

Druhá kapitola se zabývá kompetencí učitele reflektovat a odborně rozebírat proces výuky. V této kapitole je probírána moderní koncepce tzv. reflektivní praxe, s jejíž pomocí lze hospitace zkvalitňovat do podoby rozvíjejících hospitací. Schönova a Korthagenova koncepce reflektivní praxe, o níž se publikace opírá, přispívá ke zlepšování pedagogické práce učitele a současně vede ke zkvalitňování realizace kurikula ve výuce. V závěru kapitoly je stručně představen tzv. akční výzkum jako metodický nástroj pro zlepšování praxe s využitím hospitací.

In English

The second chapter deals with the competence of teachers to reflect on and analyze the process of teaching/learning. In this chapter we discuss modern approaches of so called reflective practice which can help to turn observations into developmental observations. Schöns and Korthagens approach to reflective practice, which is the basis of this book, contributes to increasing the quality of teachers pedagogical work and also to improving the quality of implementation of curriculum in instruction. Towards the end of this chapter we introduce so called action research as a methodological tool for improving practice through observations.