Detailed Information on Publication Record
2011
Učitel jako reflektivní praktik: podpora kvality realizace kurikula
JANÍK, Tomáš and Jan SLAVÍKBasic information
Original name
Učitel jako reflektivní praktik: podpora kvality realizace kurikula
Name in Czech
Učitel jako reflektivní praktik: podpora kvality realizace kurikula
Name (in English)
Teacher as reflective practicioner: supporting curriculum realisation
Authors
JANÍK, Tomáš (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Jan SLAVÍK (203 Czech Republic)
Edition
1. vyd. Praha, Janík, T., Slavík, J., & Najvar, P. et al. Kurikulární reforma na gymnáziích: od virtuálních hospitací k videostudiím, p. 30-41, 12 pp. Výzkumná zpráva, 2011
Publisher
Národní ústav pro vzdělávání
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
printed version "print"
RIV identification code
RIV/00216224:14410/11:00053614
Organization unit
Faculty of Education
ISBN
978-80-904966-6-8
Keywords (in Czech)
hospitace; kurikulární reforma; reflektivní praktik; výzkum
Keywords in English
hospitation; curricular reform; reflective practitioner; research
Tags
Reviewed
Změněno: 15/7/2013 13:19, Dana Nesnídalová
V originále
Druhá kapitola se zabývá kompetencí učitele reflektovat a odborně rozebírat proces výuky. V této kapitole je probírána moderní koncepce tzv. reflektivní praxe, s jejíž pomocí lze hospitace zkvalitňovat do podoby rozvíjejících hospitací. Schönova a Korthagenova koncepce reflektivní praxe, o níž se publikace opírá, přispívá ke zlepšování pedagogické práce učitele a současně vede ke zkvalitňování realizace kurikula ve výuce. V závěru kapitoly je stručně představen tzv. akční výzkum jako metodický nástroj pro zlepšování praxe s využitím hospitací.
In English
The second chapter deals with the competence of teachers to reflect on and analyze the process of teaching/learning. In this chapter we discuss modern approaches of so called reflective practice which can help to turn observations into developmental observations. Schöns and Korthagens approach to reflective practice, which is the basis of this book, contributes to increasing the quality of teachers pedagogical work and also to improving the quality of implementation of curriculum in instruction. Towards the end of this chapter we introduce so called action research as a methodological tool for improving practice through observations.