JANÍK, Tomáš and Jan SLAVÍK. Podpora reflektivního praktika: rozvíjející hospitace jako způsob akčního výzkumu (Supporting reflective practitioner: developing hospitation as action research). In Janík, T., Slavík, J., & Najvar, P. et al. Kurikulární reforma na gymnáziích: od virtuálních hospitací k videostudiím. 1st ed. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2011, p. 44-62. Výzkumná zpráva. ISBN 978-80-904966-6-8.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Podpora reflektivního praktika: rozvíjející hospitace jako způsob akčního výzkumu
Name in Czech Podpora reflektivního praktika: rozvíjející hospitace jako způsob akčního výzkumu
Name (in English) Supporting reflective practitioner: developing hospitation as action research
Authors JANÍK, Tomáš (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Jan SLAVÍK (203 Czech Republic).
Edition 1. vyd. Praha, Janík, T., Slavík, J., & Najvar, P. et al. Kurikulární reforma na gymnáziích: od virtuálních hospitací k videostudiím, p. 44-62, 19 pp. Výzkumná zpráva, 2011.
Publisher Národní ústav pro vzdělávání
Other information
Original language Czech
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/00216224:14410/11:00053615
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-904966-6-8
Keywords (in Czech) akční výzkum; hospitace; kurikulární reforma; reflektivní praktik; výzkum
Keywords in English action research; hospitation; curricular reform; reflective practitioner; research
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Dana Nesnídalová, učo 831. Changed: 15/7/2013 13:17.
Abstract
Třetí kapitola se podrobněji zabývá rozvíjejícím pojetím hospitací v kontextu akčního výzkumu. Zvláštní pozornost je věnována odlišování různé kvality situací ve výuce a navrhování jejich zlepšujících alternativ – zkráceně alterací. Schopnost rozpoznávat kvalitu výukových situací, navrhovat jejich zlepšení a tyto návrhy zdůvodňovat patří k základní profesionální výbavě učitele a spoluurčuje hodnotu jeho činnosti ve výuce. V závěru kapitola je v obecných rysech popsána metodika rozvíjejících hospitací.
Abstract (in English)
The third chapter deals with the developmental approach to observations in the context of action research. Special focus is placed on differentiating levels of quality of teaching/learning situations and suggesting ways of improvement - alterations, in short. The ability to recognize the quality of a teaching/learning situation, suggest ways of improvement and give reasons for these suggestions belongs to the professionalism of the teacher and, along with other factors, determines the quality of his/her teaching. Towards the end of the chapter we briefly describe the method of developmental observations.
PrintDisplayed: 10/9/2024 02:04